Cross-sectional data from the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE) are a common source of information
in comparative studies of population health in Europe. In the largest part, these data are based on longitudinal samples,
which are subject to health-specific attrition. This implies that estimates of population health based on cross-sectional
SHARE datasets are biased as the data are selected on the outcome variable of interest. We examine whether cross-sectional
datasets are selected based on health status. We compare estimates of the prevalence of full health, healthy life years at
age 50 (HLY), and rankings of 18 European countries by HLY based on the observed, cross-sectional SHARE wave 7 datasets and
full samples. The full samples consist of SHARE observed and attrited respondents, whose health trajectories are imputed by
microsimulation. Health status is operationalised across the global index of limitations in activities of daily living (GALI).
HLY stands for life expectancy free of activity limitations. Cross-sectional datasets are selected based on health status,
as health limitations increase the odds of attrition from the panel in older age groups and reduce them in younger ones. In
older age groups, the prevalence of full health is higher in the observed cross-sectional data than in the full sample in
most countries. In most countries, HLY is overestimated based on the cross-sectional data, and in some countries, the opposite
effect is observed. While, due to the small sample sizes of national surveys, the confidence intervals are large, the direction
of the effect is persistent across countries. We also observe shifts in the ranking of countries according to HLYs of the
observed data versus the HLYs of the full sample. We conclude that estimates on population health based on cross-sectional
datasets from longitudinal, attrited SHARE samples are over-optimistic.
in: Vorträge-Konferenzband zur 16. Recy & DepoTech-Konferenz
Buchbeiträge, Abfallverwertungstechnik & Abfallwirtschaft, November 2022, S.173-178
Die Transformation zu einer CO2-armen Wirtschaft treibt die Nachfrage nach Batteriespeichersystemen und batteriebetriebenen
Fahrzeugen. Dies führt weltweit zu einem deutlichen Anstieg der Nachfrage nach kritischen Funktionsmaterialien. Aus der begrenzten
Lebensdauer von Energiespeichern folgt ein wachsendes Aufkommen an End-of-Life-Lithium-Ionen-Batterien (EoL-LIB) von bis zu
144.000 t pro Jahr, das entsprechend entsorgt werden müsste. Der vorliegende Beitrag analysiert exemplarisch die ökonomischen
Auswirkungen der Sammlung, Behandlung und des Recyclings von EoL-LIB für Österreich unter Berücksichtigung unterschiedlicher
Preisszenarien für die gewonnenen Sekundärrohstoffe. Der gesamtwirtschaftliche Effekt ist in allen untersuchten Preisszenarien
positiv. Das Recycling von LIB trägt zu öffentlichen Gütern wie Klimaschutz und Rohstoffsicherheit bei.
Die nachhaltige Beschaffung von Lebensmitteln für öffentliche Einrichtungen unterliegt verschiedenen vergaberechtlichen Vorgaben
auf EU- und nationaler Ebene. Mit der Novellierung des europäischen Vergaberechts im Jahr 2004 wurde die Möglichkeit geschaffen,
neben dem Preis auch umweltbezogene und soziale Kriterien in öffentlichen Ausschreibungen zu berücksichtigen. Im Beitrag werden
die Ergebnisse einer explorativen "Mixed Methods"-Studie präsentiert, die der Frage nachging, wie die Praxis einer nachhaltigen
Lebensmittelbeschaffung im öffentlichen Sektor in Österreich aussieht. In der quantitativen Erhebung wurde erstmalig das Volumen
der öffentlichen Beschaffung von Lebensmitteln im Oberschwellenbereich (mehr als 100.000 €) analysiert und in der qualitativen
Erhebung wurden 12 Expertinnen und Experten zur Entscheidungsfindung bei Auftragsvergaben in Hinblick auf ökologische und
soziale Kriterien befragt. In ihrer Gesamtheit illustrieren die Ergebnisse, wie stark dezentral die Vergabestrategien für
Lebensmittel in Österreich ausgeprägt sind. Das Nebeneinander von politisch artikulierten, jedoch vielen und teils konkurrierenden
Vergabezielen in Bund und Länder, überlässt die Auslegung der Vergabeziele in hohem Ausmaß den dezentralen Auftraggebern.
Eine zentralere politische Strategiesetzung auf übergeordneter Ebene könnte jedenfalls für eine stärker abgestimmte Vergabepraxis
sorgen.
Ukraine-Krieg und COVID-19-Pandemie trüben die Konjunkturaussichten ein. Für das Jahr 2022 wird ein Wirtschaftswachstum von
4½% erwartet, das in den Folgejahren auf durchschnittlich 1½% pro Jahr zurückgeht.
Auftraggeber: Better Finance – The European Federation of Investors and Financial Services Users
With around 90 percent of the average retirement income received from public pension entitlements, the Austrian pension system
is very reliant on the first pillar. Occupational pensions are primarily offered through pension funds and insurance companies.
Direct commitments are an alternative vehicle, but their usage stagnates. The option for defined contribution (DC) plans with
favourable tax treatment offered either by pension funds or insurance companies boosted the prevalence of occupational pensions
in Austria. While occupational pensions have become more popular over time, low interest rates and a high liquidity preference
dampened demand for individual life insurance contracts. Over the years 2002 through 2021, the performance of pension funds
in real net terms has been positive, with an annualised average return of 1.5 percent before tax. The life insurance industry
followed a distinctly more conservative investment policy and achieved an average annual net real return before tax of 1.9
percent.
While taxes on wealth for a long time played only a marginal role in the public finance and taxation literature, the increase
of wealth inequality and concentration in many EU countries has spurred new interest in wealth taxation. At the same time,
recurrent net wealth taxes have almost completely disappeared in Europe, inter alia due to fears of asset and taxpayer migration.
The paper provides estimates of the revenue that could be raised from an EU-wide net wealth tax enabling the containment of
migration responses, using data from the Household, Finance and Consumption Survey (HFCS). To account for differential non-response,
we augment the HFCS with data from the Forbes rich list as well as national rich lists and replace the top tail of the wealth
distribution according to the HFCS by an estimated Pareto distributed top tail. To account for underreporting we scale aggregate
financial assets in the HFCS to match their counterparts outlined in the National Accounts. We estimate that a moderately
progressive net wealth tax levied at a rate of 1 percent on net wealth between 1 and 5 million €, and 1.5 percent on wealth
above 5 million €, could raise between 165 and 177 billion € after accounting for avoidance and evasion responses. Such an
EU harmonised net wealth tax would affect only a small fraction of households, ranging between 0.41 percent in Latvia and
8.65 percent in Belgium.