Supported by: Anniversary Fund of the Oesterreichische Nationalbank
Study by: Austrian Institute of Economic Research
Climate change is one of today's grand challenges. The EU has committed itself to ambitious emission reduction targets: for
2020 and 2030, the EU aims at reducing its greenhouse gas emissions compared to 1990 by 20 percent and 40 percent, respectively,
for 2050 an emission reduction by at least 80 percent is strived for. For large emitters in industry and energy generation
the EU has established the European Emission Trading System (EU ETS) in 2005 defining an EU-wide reduction target. Emissions
from other sources, most notably from the household and transport sectors, are instead regulated at EU member countries level
and should be reduced by 30 percent by 2030, with differentiated reduction targets for the individual EU member countries.
To achieve the emission reduction targets in the Non-ETS sectors the issue of carbon pricing has recently gained in momentum
in the political discussion at EU as well as at EU member countries level. The project SoMBI focuses on two research questions:
What are the effects of an EU-wide carbon price for the Non-ETS sectors that allows achieving the 30 percent reduction target
in different EU member countries? What are the effects of different revenue recycling options in the EU member countries?
To answer these questions, we perform a model-based analysis with the new ADAGIO-DYNK model. The CO2 price necessary
to achieve the 30 percent EU-wide reduction target for the Non-ETS sectors is estimated. Also, detailed results for two case
study countries are discussed. The countries (Austria and Poland) differ considerably in terms of the structure of their energy
systems and economies. First, we focus on the macroeconomic, emission and distributional impacts of the tax. Then, the effects
of different revenue recycling options are assessed and policy recommendations for the introduction of a carbon tax are developed.
Project lead: Ina Meyer Project team member: Franz Sinabell, Christian Garaus, Henry Jäger, Hannes Leo (University of Natural Resources and Life Sciences Vienna, Institute of Marketing and Innovation)
Supported by: Anniversary Fund of the Oesterreichische Nationalbank
Study by: Austrian Institute of Economic Research – University of Natural Resources and Applied Life Sciences, Vienna – Community Based Innovation Systems GmbH
Die Lebensmittelwertschöpfungskette ist das Rückgrat der Gesellschaft, aber weit davon entfernt, mit den Pariser Klimazielen
oder dem Green Deal der Europäischen Kommission übereinzustimmen. Etwa ein Drittel der Treibhausgasemissionen gehen weltweit
auf sie zurück. Etwa die Hälfte davon ist auf die Fleischproduktion zurückzuführen, die etwa 80% der landwirtschaftlichen
Nutzfläche für die Futtermittelproduktion beansprucht. Der hohe Flächenverbrauch geht mit dem Verlust der biologischen Vielfalt
und der Zerstörung natürlicher Lebensräume einher. Der nicht nachhaltige Fußabdruck der Fleischproduktion kann entweder durch
politische Entscheidungsträger:innen, die die Landwirtschaft mit der Klimapolitik in Einklang bringen, oder durch Verbraucher:innen,
die aus Gründen des Klimas, der Gesundheit oder des Tierschutzes vor Fleischprodukten zurückschrecken, oder durch Innovatoren
oder etablierte Unternehmen, die neue Technologien einsetzen, um Fleischprodukte zu ersetzen, indem sie das gleiche sinnliche
Erlebnis zu niedrigeren Kosten und in besserer Qualität anbieten, durchbrochen werden. Dieses Projekt untersucht die potenziell
störenden Auswirkungen von Regulierungsbehörden, etablierten Unternehmen, Verbraucher:innen oder Start-ups (RISC) und erstellt
Diffusionskurven für Fleischalternativen auf der Grundlage eingehender Analysen dieser potenziellen Störfaktoren. Die Diffusionsszenarien
werden verwendet, um die Auswirkungen der wahrscheinlichsten Szenarien auf die Lebensmittelwertschöpfungskette in Bezug auf
Produktion, Wertschöpfung, Beschäftigung und Treibhausgasemissionen mit einem regionalen Schwerpunkt auf Österreich zu bewerten.
Study by: Austrian Institute of Economic Research – University of Natural Resources and Applied Life Sciences, Vienna – e-think - Zentrum für Energiewirtschaft und Umwelt – Vienna University of Technology
The Austrian government strives for achieving greenhouse gas neutrality in the transport and the buildings sector by 2040.
Achieving a complete decarbonisation within such a short time period will be challenging for both sectors: in the transport
sector the trend of rising emissions must be reversed; in the building sector the building stock must be thermally improved
and heating systems must completely shift towards renewable energy sources. The introduction of policy instruments to decarbonise
the housing and mobility sectors will entail different effects for different household groups depending on several (socio-economic)
aspects. The (presumed) regressivity of policy instruments (most notably fiscal measures) in these areas very often impedes
an evidence-based discussion on the political level and is used as an argument against the implementation of respective measures.
By linking a macroeconomic model with a vehicle choice model, a transport demand model and a building stock model, in TransFair-AT
we will analyse policy scenarios achieving a full decarbonisation of housing and mobility in Austria by 2040. We will assess
the emission impacts as well as the macroeconomic and distributional effects of policy sets on different household types and
develop measures to compensate vulnerable groups ensuring that the disposable income of disadvantaged household groups is
not reduced.
Study by: Austrian Institute of Economic Research – University of Natural Resources and Applied Life Sciences, Vienna
Commissioned by: Klima- und Energiefonds
To achieve climate neutrality in Austria the circular economy is of key importance, but synergies and trade-offs between decarbonisation
and circular economy are poorly understood. CEDC implements scenarios into two linked models. The biophysical CE model traces
all material flows from inputs to outputs. The macroeconomic model also incorporates rebound-effects. Thus, scenarios on recycling,
life times, sharing, reuse and repair, infrastructure, etc. can be prudently assessed in terms of emissions, waste, resources,
employment and value-added to reveal rewarding strategies.
Study by: Austrian Institute of Economic Research – Montanuniversität Leoben – Graz University of Technology
Ziel des Projektes ist die umfassende Erarbeitung und Bewertung von Ausbauszenarien für die Energieinfrastruktur in den Bereichen
Strom, Gas und Wärme, um bis zum Jahr 2040 ein nachhaltiges, klimaneutrales Wirtschafts- und Energiesystem in Österreich zu
ermöglichen. In "InfraTrans2040" werden die Modelle ATLANTIS, HyFlow und ASCANIO gekoppelt, um drei unterschiedliche Szenarien
(Import- bzw. Export-Orientierung, Sektorkopplung und Energieeffizienz) zu analysieren und daraus Infrastruktur-Ausbaupläne
abzuleiten. Mittels einer Multikriterienanalyse werden technische, techno-ökonomische, makroökonomische und ökologische Aspekte
systematisch miteinander verglichen und Interdependenzen aufgezeigt. Die im Zuge des Projektes erarbeitete GIS-basierte und
web-taugliche Landkarte (z. B. für Energieinfrastrukturen, Potentiale erneuerbarer Energien, lokale Energiebedarfe) gewährleistet
die Übersichtlichkeit der komplexen Zusammenhänge. Durch die intensive Einbindung einer breiten Gruppe von Stakeholdern in
fünf spezialisierten Workshops wird sichergestellt, dass Vorstellungen und Expertise der Stakeholder in das Projekt einfließen
können und ihre Anforderungen entsprechend berücksichtigt werden.
Supported by: Anniversary Fund of the Oesterreichische Nationalbank
Study by: Austrian Institute of Economic Research – Medical University of Vienna
The multifunctional concept of green infrastructure is important for integrative urban development approaches in smart cities.
The establishment of an urban green infrastructure can increase public health in a cost-efficient way by enhancing ecological
quality. The criteria of the functionality of green infrastructure yet differs depending on social group and type of stakeholder
but this has hardly been investigated to date. The project analyses how collective imaginations of green infrastructure are
socially specific and assesses their ecosystem services including health impacts. In doing this, the project pursues three
goals: (1) to acknowledge social differences in the imagination of urban futures, (2) to develop a holistic understanding
of green infrastructure in urban planning, (3) to contribute to desirable, sustainable urban futures in the sense of the Sustainable
Development Goals (SDG) by developing inclusive green infrastructure scenarios using innovative participatory methods. A case
study Vienna will be conducted. The project is managed by the Regional Centre of Expertise Graz-Styria (University of Graz)
and carried out in cooperation with the Center for Public Health (Medical University of Vienna).
Study by: Austrian Institute of Economic Research – Joanneum Research Forschungsgesellschaft mbH – University of Graz, Wegener Center for Climate and Global Change – University of Natural Resources and Applied Life Sciences, Vienna
Commissioned by: Klima- und Energiefonds
To solve the climate crisis, a fundamental decarbonisation of the economy is indispensable. In addition to technological changes,
this requires accompanying climate policy measures, most importantly the taxation of carbon emissions. As this instrument
leads to manifold indirect effects and uncertainties, FARECarbon employs a stakeholder-assisted multi model comparison of
carbon taxation in Austria. It aims to reduce model uncertainties and to synthesise the debate on carbon taxes, and to develop
a concerted proposal on how to implement carbon taxes in Austria.
Das Projekt schätzt die sektoralen und gesamtwirtschaftlichen Effekte angepasster Erwerbsarbeitszeiten in Österreich. Ausgangspunkt
der Analyse ist ein (hypothetisches) Szenario, in dem mittels kollektivvertraglicher und betrieblicher Regelungen die Arbeitszeit
der Beschäftigten so geändert wird, dass sie den individuellen Wünschen entspricht. Die Veränderung der sektoralen und gesamtwirtschaftlichen
durchschnittlichen Arbeitszeit wird dabei aus Mikrodaten (Mikrozensus-Arbeitskräfteerhebung) unter der Annahme berechnet,
dass alle Beschäftigten ihre Erwerbsarbeitszeit auf das präferierte Maß reduzieren bzw. erhöhen. Sie ist dann der Ausgangspunkt
für die Abschätzung der sektoralen und gesamtwirtschaftlichen Effekte.
Study by: Austrian Institute of Economic Research – Graz University of Technology
Commissioned by: Klima- und Energiefonds
Closed: 2023
START2030 aims at providing comprehensive analyses of the economic incidence and social impacts of a transition to a 100 percent
renewable electricity system by 2030. Policy scenarios will be analysed to depict the broad range of effects of this transformation.
The analysis will deliver insights on the emission impact as well as on the macroeconomic and distributional effects of the
transformation. Policy recommendations on how to mitigate detrimental effects on vulnerable groups will be derived.
Project lead: Daniela Kletzan-Slamanig Project team member: Angela Köppl, Sabine Kirchmayr-Schliesselberger, Stella Müller, Alexander Rimböck, Thomas Voit, Martino Heher, Reinhard Schanda (University of Vienna, Department of Financial Law)
Commissioned by: Federal Ministry of Climate Action, Environment, Energy, Mobility, Innovation and Technology
Study by: Austrian Institute of Economic Research
Closed: 2022
Die Diskussionen über die Identifikation und Reform von Subventionsmaßnahmen mit negativen Klimawirkungen wird seit längerem
auf internationaler Ebene und im wissenschaftlichen Bereich geführt. Derartige Subventionen konterkarieren die Bemühungen
des Klimaschutzes, widersprechen dem Verursacherprinzip und verstärken Marktverzerrungen. In der Studie wird untersucht, welche
Subventionen mit potentiell negativen Klimaeffekten in Österreich eine Rolle spielen. Ausgehend von einer Literaturstudie
internationaler Analysen fokussiert die Untersuchung auf die Analyse von direkten Subventionen bzw. steuerlichen Maßnahmen
(indirekte Förderungen) des Bundes in den Bereichen Energieerzeugung und -nutzung, Verkehr und Landwirtschaft. Zudem werden
relevante ordnungsrechtliche Rahmenbedingungen, die einen Subventionscharakter aufweisen, beleuchtet. Für die Förderungsmaßnahmen
der Bundesländer wird eine erste Bestandsaufnahme durchgeführt.