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WIFO publications

Oliver Fritz, Anna Burton, Sabine Ehn-Fragner, Gerhard Streicher (WIFO), Peter Laimer, Ines Orsolic, Florian Plackner (ST.AT)
Ein Regionales Tourismus-Satellitenkonto für das Burgenland und regionale Effekte der nichttouristischen Freizeitwirtschaft. Fortführung für das Berichtsjahr 2018 (A Regional Tourism Satellite Account for Burgenland and Regional Economic Effects of the Non-touristic Leisure Industry. Continuation for 2018)
Monographs, June 2021, 49 pages
Commissioned by: – Statistics Austria
Study by: Austrian Institute of Economic Research
Online since: 17.11.2021 0:00
 
Der Tourismus ist für das Burgenland ein wichtiger Wirtschaftsfaktor: Laut dem von Statistik Austria und WIFO entwickelten regionalen Tourismus-Satellitenkonto beliefen sich die Gesamtaufwendungen für Urlaubs- und Geschäftsreisen, Verwandten- und Bekanntenbesuche sowie Aufenthalte an Zweitwohnsitzen und in Wochenendhäusern 2018 auf 1.005 Mio. €. Davon entfielen 20,9% auf ausländische Besucher und Besucherinnen, 78,3% auf inländische Reisende und 0,9% auf die Ausgaben im Zuge des Aufenthaltes in Zweitwohnungen. Die durch den Tourismus im Burgenland direkt erwirtschaftete Wertschöpfung machte einschließlich geschäftlicher Reisen 2018 578 Mio. € und einen Anteil am Bruttoregionalprodukt von 6,4% aus. Zusammen mit den indirekten Effekten trug der Tourismus 2018 8,7% zur regionalen Wirtschaftsleistung des Burgenlandes bei. Zudem waren im Bundesland 2018 unmittelbar 7.400 Vollzeitstellen den charakteristischen Tourismusindustrien zurechenbar (6,7% an der Gesamtbeschäftigung). Über alle Wirtschaftsbereiche hinweg hingen direkt und indirekt 9.500 Vollzeitäquivalente bzw. 8,6% aller Arbeitsplätze im Burgenland mit dem Tourismus zusammen.
Keywords:Tourismus, Satellitenkonto, Impact
Research group:Structural Change and Regional Development
Language:German

A Regional Tourism Satellite Account for Burgenland and Regional Economic Effects of the Non-touristic Leisure Industry. Continuation for 2018
The tourism industry is an important economic factor for Burgenland: according to the regional tourism satellite account developed by Statistics Austria and WIFO, in 2018 total spending on vacation and business trips, visits of relatives and friends, as well as stays at secondary residences and weekend homes added up to 1,005 million €. Of this amount, 20.9 percent was accounted for by foreign visitors, 78.3 percent by domestic travellers, and 0.9 percent was spent in the course of staying in second homes. In 2018, value added generated directly by tourism activities in Burgenland, including business travel, came up to 578 million € and thereby accounted for a share in the gross regional product of 6.4 percent. The total value-added effects of tourism in Burgenland contributed 8.7 percent to the regional economic output. Moreover, 7,400 full-time jobs (FTE based on employees and self-employed persons) in the state can be attributed directly to typical tourism industries (share of 6.7 percent in total employment). Across all economic sectors 9,500 full-time equivalents or 8.6 percent of all jobs (FTE) in Burgenland were linked to the tourism industry in 2018.

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Tamara Fellinger

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Tatjana Weber

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