Vor dem Hintergrund des Auslaufens der Übergangsfristen im April 2011 untersucht die vorliegende Studie das Internationalisierungsverhalten
und die Expansionspläne von Unternehmen in den Ländern der Centrope-Region (Österreich, Tschechien, Slowakei und Ungarn).
Eine umfangreiche Datenbasis (8.300 befragte Unternehmen) erlaubt, Bestimmungsgründe von (bereits erfolgten sowie geplanten)
Auslandsaktivitäten zu identifizieren und zwischen dem "alten" EU-Mitgliedsland Österreich und den "neuen" Mitgliedsländern
zu unterscheiden. Die wichtigsten Determinanten für Auslandsaktivitäten sind demnach die Unternehmensgröße, die Internationalität
der Eigentümer und die Einbindung in eine Konzernstruktur (im Gegensatz zu Einzelunternehmen) sowie die Nähe zum Zielmarkt.
Österreich ist für die untersuchten Länder (nach Deutschland) der zweitwichtigste Auslandsmarkt und wird am häufigsten als
Zielland für Expansionspläne genannt. Obwohl unklar bleibt, in welchem Ausmaß expansionsbereite Unternehmen ihre Pläne umsetzen,
wird in den nächsten Jahren die Zahl der Konkurrenzunternehmen aus Tschechien, der Slowakei und Ungarn zunehmen. Ein zusätzlicher
Effekt durch das Auslaufen der Übergangsregelungen kann zwar erwartet werden, allerdings in sehr geringem Umfang.
Research group:Regional Economics and Spatial Analysis
Language:German
AFLA – Labour Mobility and Demand for Skilled Labour After the Opening of the Austrian Labour Market. Internationalisation
and Expansion Plans – How Enterprises in the CENTROPE Region Respond to the Expiry of the Transition Period
Considering the expiry of the transition periods in April 2011, the study examines the internationalisation behaviour and
expansion plans of enterprises in the CENTROPE region (Austria, Czech Republic, Slovakia and Hungary). A detailed database
(8,300 companies polled) allows us to identify grounds for (past or planned) international activities and to distinguish between
Austria as an "old" EU member and the new members. According to the data, the key determinants for international activities
are company size, an international outlook on the part of owners, being part of a group structure (in contrast to stand-alone
entrepreneurs) and the proximity to the target market. For the countries studied, Austria is the second most important international
market (after Germany) and is most often named as a target for expansion plans. Although the extent to which companies willing
to expand are actually implementing their plans is unclear, there will be a rise in competitors from the Czech Republic, Slovakia
and Hungary over the next years. While an additional effect can be expected once the transition regulations have expired,
it will be minor only.
Project coordination: Klaus Nowotny