Die COVID-19-Krise hat deutliche Auswirkungen auf die öffentlichen Haushalte in Österreich. Ein Teil der Hilfsmaßnahmen im
Umfang von 38 Mrd. € auf Bundesebene und von 1,4 Mrd. € auf Ebene der Bundesländer (insgesamt 9,9% des BIP von 2019) wird
unmittelbar budgetwirksam. Zudem löst der COVID-19-bedingte Konjunktureinbruch automatische Mehrausgaben (z. B. Arbeitslosen-
oder Sozialhilfezahlungen) und Mindereinnahmen an konjunkturreagiblen Abgaben bzw. Steuern aus (automatische Stabilisatoren).
So wird sich das Maastricht-Defizit 2020 auf –7,4% und 2021 auf –3,3% des BIP erhöhen. Der Schuldenstand wird auf über 80%
des BIP steigen. Aufgrund der Unsicherheit über die Dauer und Tiefe der Rezession sowie die Inanspruchnahme der Hilfsmaßnahmen
ist auch die Budgetprognose mit großer Unsicherheit verbunden.
Budgeting in Austria During the Outbreak of the COVID-19 Pandemic
The COVID-19 crisis has a considerable impact on public finances in Austria. A part of the rescue measures totalling 38 billion
€ at the federal level and 1.4 billion € at the level of the Länder (altogether 9.9 percent of GDP of 2019) will immediately
worsen the budget balance. Moreover, the COVID-19-induced recession will cause public expenditures to increase (e.g., unemployment
or social assistance payments) and cyclically sensitive taxes to decrease (automatic stabilisers). The Maastricht deficit
is expected to increase to –7.4 percent of GDP in 2020 and to –3.3 percent in 2021. The debt ratio will rise to above 80 percent
of GDP. Due to the uncertainties surrounding duration and depth of the recession as well as the take-up of the rescue measures
the budgetary forecast is subject to considerable uncertainty.