Vor dem Hintergrund der Alterung der Bevölkerung, des Anstieges der Erwerbsquote und des Rückganges der Haushaltsgröße gewinnt
die effiziente Ausgestaltung der Pflegesysteme immer mehr an Bedeutung. Mit Einführung des Pflegefondsgesetzes wurde der kontinuierliche
Auf- und Ausbau dieser Systeme in den Bundesländern gesetzlich verankert. Dabei gilt der allgemeine Grundsatz, dem Ausbau
mobiler Dienste Vorrang gegenüber dem stationären Bereich zu gewähren. Dieser Ansatz setzt jedoch eine gewisse Substituierbarkeit
von stationärer Pflege durch mobile Dienste voraus. Die vorliegende Studie vergleicht daher mobile und stationäre Dienste
kritisch und zeigt im Rahmen eines Literatursurveys und einer Befragung von Expertinnen und Experten die Möglichkeiten und
Grenzen der jeweiligen Dienstleistungen auf. Basierend auf dem Status quo werden zudem der künftige Bedarf und Aufwand für
professionelle Pflegedienste in den Bundesländern projiziert und die Effekte einer zunehmenden Verlagerung vom stationären
Bereich zu mobilen und alternativen Pflege- und Betreuungsformen geschätzt. Mobile und stationäre Dienste können, wie die
Untersuchung zeigt, nur eingeschränkt als Substitute betrachtet werden. Die allokative Effizienz kann sowohl im mobilen als
auch im stationären Bereich durch den Ausbau des Case- und Care-Managements gesteigert werden, die Intensivierung der Zusammenarbeit
der beteiligten Gruppen (Angehörige, Pflege, Ärzte, Krankenhäuser) bietet weitere Potentiale zur Qualitäts- und Effizienzsteigerung.
In allen Bundesländern steigt der Bedarf an formeller Pflege sowohl im mobilen als auch im stationären Bereich bis 2030 merklich,
jedoch mit einem deutlichen West-Ost-Gefälle. Eine Verlagerung der Sachleistungen aus der stationären Pflege zu mobilen Diensten
und alternativen Pflegeformen ist zwar mit einer beträchtlichen Nettoeinsparung verbunden, aufgrund der beschränkten Substituierbarkeit
jedoch insgesamt nur begrenzt möglich.
Forschungsbereich:Regionalökonomie und räumliche Analyse – Arbeitsmarktökonomie, Einkommen und soziale Sicherheit
Sprache:Deutsch
Extensions of Residential Care in the Federal States of Austria. Quantitative and Qualitative Effects of the Allocation of
Public Funds Compared to Extensions of Formal Home Care
Against the background of an increasingly ageing society, rising employment rates and decreasing sizes of households, the
efficiency of long-term care systems becomes increasingly important. The introduction of the federal Pflegefondsgesetz has
put the different long-term care systems of the individual federal states of Austria into a common legal framework governing
the continuous development and extension of formal care supply. According to this law, the extension of mobile home care is
given priority over extending institutional care. This approach, however, requires certain substitutability between mobile
home care and institutional care. Therefore, the first purpose of the present study is to critically compare mobile home and
institutional care in order to demonstrate both the potential and the limitations of each type of care based on a review of
the recent literature and on a survey of experts. The second purpose of the study is to project the future demand and costs
for formal care services in each of the federal states based on the status quo, and to estimate the effects of the increasing
shift from institutional to mobile home care and to other types of formal care. The findings can be summarised as follows:
Mobile home care and institutional care demonstrate a limited potential for substitution. The allocative efficiency in both
mobile home and institutional care can be increased by extending the amount of case and care-management provided. Intensifying
the cooperation between the different groups involved (family, formal care, medical practitioners, hospitals) will further
increase quality and efficiency. In all federal states the demand for mobile home care as well as for institutional care will
increase substantially until 2030. The extent to which demand increases shows patterns of a west-east divide with higher increases
in the western states. A reallocation of sources from institutional care towards mobile home care and alternative types of
formal care is shown to be associated with a substantial decrease in public spending. However, given the limited substitutability
between institutional and formal home care, the overall potential for such reallocation effects seems to be limited.