Beschäftigungseffekte einer Steigerung des Transportvolumens der Binnenschifffahrt im Donauraum (Employment Effects of Increased Inland Waterway Transport in the Danube Region)
Die Förderung der Binnenschifffahrt gehört zu den politischen Prioritäten der "Donauraum-Strategie" der EU und der Donau-Anrainerländer.
Von einer Steigerung des Marktanteils der Binnenschifffahrt am Güterverkehr der Makro-Region wird eine Verbesserung der Nachhaltigkeit
im Transportsystem, aber auch positive Effekte für die Regionalwirtschaft erwartet. Energieeffizienz, Umweltfreundlichkeit
und niedrige spezifische Kosten gelten als die wesentlichen Vorteile des Transportträgers Binnenschiff. In der Studie "Danube+20"
wurden im Auftrag der Europäischen Kommission die Beschäftigungseffekte einer Steigerung des Transportvolumens der Binnenschifffahrt
im Donauraum um 20% im Zeitraum 2010/2020 geschätzt. Wie die Simulationen mit dem multiregionalen Input-Output-Modell ADAGIO
zeigen, bergen diese Transportzuwächse für die Anrainerregionen der Donau ein Potential für eine mäßige Beschäftigungsausweitung.
Die Zunahme der Beschäftigung resultiert vor allem aus induzierten ökonomischen Effekten, konkret einer Senkung der durchschnittlichen
Transportkosten für die gesamte Wirtschaft.
Forschungsbereich:Regionalökonomie und räumliche Analyse
Sprache:Deutsch
Employment Effects of Increased Inland Waterway Transport in the Danube Region
The promotion of inland waterway transport is one of the political priorities of the "European Union Strategy for the Danube
Region". A growing share of inland waterway transport within the regional freight transport market is expected to raise the
sustainability of the transport system and provide beneficial regional economic effects. Relatively high energy efficiency
and good environmental performance, together with low specific costs, rank among the primary advantages of this transport
mode. The study "Danube+20" initiated by the European Commission looked at the employment effects of a 20 percent increase
in inland waterway transport volume in the Danube region by 2020 compared to 2010. The results of the simulation using the
multi-regional input-output model ADAGIO indicate that inland waterway transport offers a source of moderate additional employment
for the river's bordering regions. The employment growth mainly results from induced economic effects, i.e., reduced average
transport costs for the entire economy.
The promotion of Inland Waterway Transport (IWT) is one of the political priorities of the "European Union Strategy for the
Danube Region". A growing share of IWT within the regional freight transport market is expected to raise the sustainability
of the transport system and provide beneficial regional economic effects. Relatively high energy efficiency and good environmental
performance, together with low specific costs, rank among the primary advantages of this transport mode. The study "Danube+20"
initiated by the European Commission looked at the employment effects of a 20 percent increase in IWT transport volume in
the Danube region by 2020 compared to 2010. The results of the simulation using the multi-regional input-output model ADAGIO
indicate that IWT offers a source of moderate additional employment for the river's bordering regions. The employment growth
mainly results from induced economic effects, i.e., reduced average transport costs for the entire economy.