Wilfried Puwein
Auswirkungen der EU-Erweiterung auf den Verkehr in Österreich (Effects of EU Enlargement on Transport in Austria)
WIFO-Monatsberichte, 2001, 74(8), S.513-525
Online seit: 17.08.2001 0:00
 
Die Beschleunigung des Wirtschaftswachstums, wie sie mit der EU-Integration der MOEL zu erwarten ist, wird den touristischen Verkehr aus den Beitrittsländern beleben. Zusätzlichen Personenverkehr hat die Freizügigkeit der Arbeitskräfte zur Folge. Vor allem der tägliche Berufspendlerverkehr wird sich in den östlichen Grenzregionen Österreichs verstärken. Aber auch die in den westlichen EU-Ländern beschäftigten Bürger der Beitrittsländer werden als Wochen- oder Monatspendler sowie zu den Haupturlaubsterminen Österreichs Straßennetz frequentieren. Die Teilnahme am Binnenmarkt erhöht das Wachstum des Außenhandels der Beitrittsländer mit der EU. Eine Liberalisierung des grenzüberschreitenden Lkw-Verkehrs schlägt sich in einem kräftigen Anstieg des Anteils des Straßengüterverkehrs am Gesamtaufkommen nieder. Auf Österreichs Straßen würde sich der Wechselverkehr mit den fünf ostmitteleuropäischen Beitrittsländern gemäß der vorliegenden Prognose bis zum Jahr 2015 vervierfachen, der Transitverkehr verfünffachen.
Keywords:Auswirkungen der EU-Erweiterung auf den Verkehr in Österreich; Effects of EU Enlargement on Transport in Austria
Forschungsbereich:Regionalökonomie und räumliche Analyse
Sprache:Deutsch

Effects of EU Enlargement on Transport in Austria
For the five Central Eastern European countries Poland, Czech Republic, Slovakia, Hungary and Slovenia (CEEC 5), European Union membership will foster economic development and trade with Western Europe. Greater division of labour and growing demand for goods, services and international travel, driven by rising income levels, are pushing up the growth of cross-border transport of people and goods. Passenger traffic is further multiplied by commuter traffic in the wake of the free movement of labour. The Austrian transport network will be burdened not just by bilateral traffic but also by transit traffic between the CEEC 5 and Western Europe. With car ownership in the CEEC 5 still at a relatively low level, it is expected that the growth of passenger traffic will primarily affect road transport. If the road transport of goods were completely liberalised, as foreseen in the acquis communautaire, this would lead to unchecked growth of heavy-goods traffic to and from the CEEC 5. If we assume that the CEEC 5 will join the EU in 2004, that road use will not be subject to serious price increases and that the infrastructure capacities will be adapted to the growth of traffic on an ongoing basis, source-destination heavy-goods transport would quadruple by 2015, and transit traffic would grow fivefold in comparison to 1994. Source-destination rail transport, on the other hand, would grow by just 20 percent and rail transit traffic is expected to double up to 2015. In spite of considerable modal split shifts to the road, the share of cross-border road transport of goods with the CEEC 5 would take until 2015 to attain the level already current in cross-border goods traffic within the EU.