Unter Berücksichtigung der Konsequenzen des EU-Beitritts und der voraussichtlichen Auswirkungen der geplanten Budgetkonsolidierung
dürfte die österreichische Wirtschaft bis zum Jahr 1999 im Durchschnitt um 2,4% pro Jahr expandieren. Wichtige Wachstumsstütze
sind die Warenexporte. Die Sparmaßnahmen zur Budgetsanierung schwächen die Einkommen der privaten Haushalte und die Konsumnachfrage.
Die Produktivität je unselbständig Beschäftigten nimmt im Konjunkturaufschwung kräftig zu und setzt der Beschäftigungsausweitung
Grenzen. Die Arbeitslosenquote sinkt daher in Jahren guter Konjunktur nur wenig; sie wird im Durchschnitt 6,6% (nach konventioneller
Definition) betragen. Weder die Arbeitskosten noch die Importpreise sollten die Inflation stimulieren. Wenn im Zuge der Budgetkonsolidierung
außer der Erhöhung der Mineralölsteuer keine weiteren preissteigernden Maßnahmen ergriffen werden, könnte die Inflationsrate
von 2,7% im Jahre 1995 bis 1999 auf etwa 2½% zurückgehen. In der Leistungsbilanz werden sich nach zunächst hohen Defiziten
Tendenzen zum Gleichgewicht durchsetzen. Mit den geplanten Maßnahmen zur Budgetkonsolidierung dürfte es gelingen, den Finanzierungssaldo
des Staatshaushalts (Net Lending) von 4,6% im Jahre 1995 bis 1999 auf 2,6% des Brutto-Inlandsproduktes zu senken.
Keywords:Exporte stützen Wachstum – Budgetkonsolidierung schwächt Inlandsnachfrage. Prognose der österreichischen Wirtschaft bis 1999;
Exports Support Economic Growth – Budget Consolidation Weakens Domestic Demand
Forschungsbereich:Industrie-, Innovations- und internationale Ökonomie
Sprache:Deutsch
Exports Support Economic Growth – Budget Consolidation Weakens Domestic Demand
Austria's economy is projected to grow at an annual rate of 2.4 percent on average until the year 1999. This forecast takes
account of the consequences of Austria's accession to the EU as well as of the envisaged budget consolidation. The mainstay
of economic growth will be merchandise exports; these are likely to be boosted by the expansion of the German economy as well
as by the lively import demand in the countries of East-Central Europe. Tourism exports will recover only very slowly from
the severe set-back of 1994. Thus, in the current account, balancing forces will gain momentum only after several years of
high deficits. Austerity measures to reduce the federal budget deficit will dampen the growth in household incomes and in
consumer demand. Private consumer expenditures will rise faster than disposable income of households, and the savings ratio
will decline. Investment in machinery and equipment will be mainly motivated by the desire to cut costs. Investment in construction
is likely to grow at a slower pace than in previous years, with public works construction suffering the most from budget expenditure
cuts. With employment rising moderately, output per employee will post a solid gain during the recovery. The unemployment
rate will therefore decline only marginally in the upswing and will reach 6.6 percent on average (on the conventional definition).
Dependent employment will gain 0.6 percent per year over the period 1995 to 1999. The situation in the labor market and strong
competitive pressures suggest that the gain in labor productivity will not fully translate into real wage increases. Neither
labor costs nor import prices will fuel inflation. If fiscal consolidation will limit itself to raising the tax on gasoline,
the inflation rate of 2.7 percent in 1995 might decline to 2½ percent in 1999. The termination of transitory burdens occasioned
by Austria's accession to the EU and the planned fiscal consolidation measures will reduce government net lending from 4.6
percent of gross domestic product in 1995 to 2.6 percent in 1995.