Im Frühjahr 2008 wurde das WIFO zusammen mit KMU Forschung Austria, Prognos AG Deutschland und convelop vom Bundesministerium
für Verkehr, Innovation und Technologie und dem Bundesministerium für Wirtschaft, Familie und Jugend mit der Systemevaluierung
der Forschungsförderung und -finanzierung beauftragt. Der Evaluierungsauftrag umfasst drei Ebenen: 1. Rahmenbedingungen: Dazu
zählen einerseits jene Umfeldbedingungen, die nicht direkt der FTI-Politik zuzuordnen sind, dennoch die Funktionsfähigkeit
des Forschungssystems positiv oder negativ beeinflussen (z. B. Marktregulierungen, Steuergesetze, Universitätsgesetz). Andererseits
werden die strategischen Governance-Strukturen des FTI-Systems im engeren Sinne analysiert sowie die Interaktionen zwischen
strategischer und operativer Ebene der FTI-Steuerung (Teilberichte 1 bis 3). 2. Instrumente: Maßnahmen der indirekten, direkten
und – als Teil davon – der institutionellen Förderung werden in drei zunächst getrennten Portfolioanalysen erfasst und hinsichtlich
ihrer Ausgestaltung, Angemessenheit und Wirkungsweise bewertet. Hier stehen vor allem Aspekte der Abdeckung und Zufriedenheit
sowie des Verhaltens der Zielgruppen im Vordergrund (Teilberichte 4 bis 7). 3. Systemische Interaktion: Zunächst werden die
systemischen Anforderungen an ein kohärentes und anreizkompatibles Gesamtsystem der Forschungsförderung erarbeitet. Untersucht
werden weiters das operative Zusammenspiel zwischen den Institutionen und Akteuren sowie die Kohärenz des Instrumentenmix:
das Zusammenspiel der direkten und indirekten Förderinstrumente (Teilberichte 8 und 9).
Evaluation of Government Funding in RTDI from a Systems Perspective in Austria. Reports 1 to 9
In the spring of 2008, WIFO, KMU Forschung Austria, Prognos AG in Germany and convelop were jointly commissioned by the Austrian
Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology and the Austrian Federal Ministry of Economy, Family and Youth to
perform a systems evaluation of the country's research promotion and funding activities. The mandate covered three levels:
1. The framework conditions: the framework conditions are those policies which influence the performance of the innovation
system as a whole, positively or negatively, as opposed to policies which effect to the inner core of research and innovation.
Examples of such policy areas are product market regulations, tax laws and university organisation. Part of policy decisions
at this level are the strategic governance structures of the innovation system in a narrow sense which are analysed, as well
as the interactions between the strategic and the operational level of the governance of the innovation system (Reports 1
to 3). 2. Instruments of innovation policy: This level analyses indirect, direct and institutional funding of innovation activities
in three separate studies. They describe the different ways of funding and assess their adequacy and effectiveness. The goals
of this level of mandate are mainly to cover the different funding instruments as well as the satisfaction and the behaviour
of the target groups (Reports 4 to 7). 3. Systemic interaction: In the first stage of this level, the authors describe the
requirements for a coherent system of research and innovation funding which is compatible with the incentives of the institutions
and firms funded. In the second stage, the operational relationship between the institutions and the actors as well as the
coherence of the instrument mix is analysed: the interaction between direct and indirect R&D promotion (Report 8 and 9).
Authors: Karl Aiginger, Michael Böheim, Rahel Falk, Michael Peneder, Andreas Reinstaller, Susanne Sieber (WIFO), Jürgen Janger
(OeNB), Gabriele Gerhardter, Markus Gruber, Simon Pohn-Weidinger, Gabriel Wagner (convelop), Iris Fischl, Sabine Mayer, Sascha
Ruhland, Sonja Sheikh, Jürgen Streicher (KMFA), Michael Astor, Ulf Glöckner, Stephan Heinrich, Georg Klose, Daniel Riesenberg
(Prognos)