Im Gegensatz zu den produktionsorientierten Wirtschaftszweigen wie Landwirtschaft oder Sachgütererzeugung definieren sich
touristische Güter nicht durch ihre produktspezifischen Eigenschaften, sondern durch die Tatsache, dass sie von einer bestimmten
Personengruppe – den Touristen – konsumiert werden. Da die herkömmliche Statistik und die Volkswirtschaftliche Gesamtrechnung
die monetäre Größenordnung des Tourismussektors wegen seiner vielfältigen volkswirtschaftlichen Verflechtungen nur unzureichend
darstellen, wurde von Statistik Austria und dem WIFO – basierend auf den von Eurostat, OECD und WTO empfohlenen methodischen
Grundlagen – ein Tourismussatellitenkonto (TSA) im Rahmen der VGR entwickelt. Gemäß diesen Berechnungen trug der Tourismus
im Jahr 2001 etwa 9% zur gesamtwirtschaftlichen Bruttowertschöpfung bei. Berücksichtigt man zusätzlich die Freizeitausgaben
der Österreicher am Wohnort, so dürfte das Gewicht des gesamten Sektors über 16% des BIP betragen.
Keywords:Ein Tourismussatellitenkonto für Österreich. Ökonomische Zusammenhänge, Methoden und Hauptergebnisse
Forschungsbereich:Regionalökonomie und räumliche Analyse
Sprache:Deutsch
A Tourism Satellite Account for Austria. Economic Links, Methods and Key Findings
The Tourism Satellite Account (TSA) developed by Statistics Austria and WIFO for Austria has as its main categories "tourism-specific",
"tourism-related" and "non-tourism specific" production industries, which in turn produce "tourism-specific", "tourism-related"
and "non-tourism specific" goods and services. The latter comprise goods and services supplied primarily to non-tourists.
The macroeconomic importance of tourism and its contribution to the overall value added is a crucial index for economists.
In order to arrive at this central index, the TSA tables need to take into account all direct and indirect effects triggered
by tourism, with the exclusion of business trips. In applying the input/output multipliers to the TSA tables, it was found
that € 18,25 billion were added in direct and indirect value during 2000, which translated into a contribution of 8.9 percent
made by tourism to the overall gross value added (GDP) in 2000. For 2001, this contribution appears to have grown slightly,
to 9.1 percent. In determining the macroeconomic importance of tourism and leisure time activities, domestic leisure consumption
by Austrians needs to be taken into account as well. This consumption contributed 6.8 percent to the overall value added in
2000, and is likely to have increased to 7.1 percent in 2001. It is when looking at domestic expenditure on leisure consumption
in the familiar (place of residence) as well as non-familiar environment (tourism) that the weighty dimension of the leisure
time industry becomes fully apparent. Direct and indirect value added in 2000 added up to a grand total of € 32.19 billion.
With this, the leisure time industry contributed 15.6 percent to Austria's GDP in 2000. By 2001, the industry's contribution
to the overall gross value added had probably increased to over 16 percent.