Die COVID-19-Pandemie und Schule. Eine bildungsökonomische Kurzanalyse (The COVID-19 Pandemic and School. A Brief Analysis of the Economics of Education)
Studies, September 2021, 42 pages
Commissioned by: Federal Ministry of Education, Science and Research
Die empirische Bildungsökonomie zeigt einen stark positiven Effekt von Bildung auf den Wohlstand von Individuen und Gesellschaften.
Diese Studie zeigt, dass die Schulschließungen durch die COVID-19-Pandemie vor allem die jüngeren Schulkinder als auch die
Gruppe der Schulkinder aus sozioökonomisch benachteiligten Haushalten besonders getroffen hat, sodass aus bildungsökonomischer
Sicht ein nachhaltiger Förderfokus auf diese Gruppen gelegt werden sollte. Internationale Daten zu Schulschließungen zeigen,
dass sich Österreich in der Anfangsphase der Pandemie ähnlich wie die meisten anderen untersuchten Länder verhielt. In der
zweiten Phase zwischen September 2020 und Juni 2021 waren die Schulen jedoch vergleichsweise lange geschlossen, während andere
Länder ohne weitere Schulschließungen durch die COVID-19-Pandemie kamen. Bislang liegen für Österreich nur Befragungsbefunde
zu den Auswirkungen von Schulschließungen vor. Nun gilt es, diese Erkenntnisse, um standardisierte Leistungstests zu ergänzen,
die Hinweise zur Lernentwicklung während der COVID-19-Pandemie liefern und kausale Schlüsse zulassen.
JEL-Codes:I21
Research group:Labour Economics, Income and Social Security
Language:German
The COVID-19 Pandemic and School. A Brief Analysis of the Economics of Education
Empirical economics of education suggests a strong positive effect of education on the well-being of individuals and societies.
This study shows that the school closures caused by the COVID-19 pandemic particularly affected the younger schoolchildren
as well as the group of schoolchildren from socio-economically disadvantaged households, so that from the perspective of education
economics a sustainable focus of support should be placed on these groups. International data on school closures show that
Austria behaved similarly to most of the other countries studied in the initial phase of the pandemic. In the second phase
between September 2020 and June 2021, however, schools were closed for a comparatively long time, while other countries got
through the COVID-19 pandemic without further school closures. So far, only survey findings on the effects of school closures
are available for Austria. The task now is to supplement these findings with standardised achievement tests that provide information
on learning development during the COVID-19 pandemic and allow causal conclusions to be drawn.