Details

Wilfried Puwein
Kraftfahrzeugsteuer und Normverbrauchsabgabe (The Motor Vehicle Tax and the Standard Fuel Consumption Tax)
WIFO-Monatsberichte, 1994, 67(1), pp.37-42
 
Die beiden Steuern auf die Haltung und den Ankauf von Kraftfahrzeugen wurden geändert, um die Einhebung zu erleichtern, einen Anreiz zum Kauf von "umweltfreundlicheren" Pkw zu geben und den Umsatzsteuersatz auf Pkw-Käufe EU-konformer zu machen. Im wesentlichen sollten die Steueränderungen aufkommensneutral sein. Tatsächlich dürfte sich das Aufkommen der Kfz-Steuer leicht erhöhen, das Aufkommen aus der Umsatzsteuer von 20% und der Normverbrauchsabgabe zusammen ist dagegen etwas geringer als es das Aufkommen einer Umsatzsteuer von 32% auf Pkw- und Motorradkäufe wäre. Der angestrebte Trend zum Kauf von Pkw mit geringerem Treibstoffverbrauch ist bisher nicht eingetreten, vor allem wegen der sinkenden Treibstoffpreise.
Keywords:Kraftfahrzeugsteuer und Normverbrauchsabgabe; The Motor Vehicle Tax and the Standard Fuel Consumption Tax
Research group:Regional Economics and Spatial Analysis
Language:German

The Motor Vehicle Tax and the Standard Fuel Consumption Tax
Both taxes, on the purchase and owning of motor vehicles, were altered to facilitate tax collection, to create an incentive for the purchase of vehicles "friendly" to the environment, and to make the value-added tax on motor vehicles to conform to EU regulations. The changes were intended to be revenue neutral. In fact, the revenue derived from the motor vehicle tax might be slightly higher, but the revenue from the value-added tax of 20 percent and the standard fuel consumption tax is likely to be somewhat lower than the value-added tax of 32 percent on purchases of motor vehicles and motor cycles. The trend toward motor vehicles with lower fuel consumption has so far not materialised, mainly because of the fall in fuel prices.