WIFO-Monatsberichte (monthly reports)

The WIFO-Monatsberichte (monthly reports) contain research results and publications by WIFO staff on national and international economic developments based on sound economic analyses. Additionally, important key figures on the international and Austrian economic situation are published in the WIFO-Monatsberichte.

Editorial Board
Jesús Crespo Cuaresma (Vienna University of Economics and Business)
Claudia Kemfert (German Institute for Economic Research)
Philipp Schmidt-Dengler (University of Vienna)
Jens Südekum (Heinrich Heine University Düsseldorf)
Andrea Weber (Central European University)

Online full-text issues available since 1927 – One-year subscription € 270, single issue € 27.50

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Andreas Reinstaller
Produkteinführungen österreichischer Unternehmen und Konjunkturschwankungen (Product Launches of Austrian Enterprises Over the Business Cycle)
WIFO-Monatsberichte, 2019, 92(3), pp.173-182
Online since: 25.03.2019 0:00
 
Die im Rahmen des WIFO-Konjunkturtests erhobenen Daten zu Produkteinführungen von Unternehmen in der österreichischen Sachgütererzeugung, die hier erstmals präsentiert werden, erlauben eine Analyse der Anpassung des Unternehmensverhaltens bei der Einführung neuer Produkte an die Konjunkturlage. Demnach schwankt die Wahrscheinlichkeit, neue Produkte auf dem Markt einzuführen, prozyklisch und die Zahl der eingeführten Produkte antizyklisch. Unternehmen versuchen, ihre Aufwendungen für Produktinnovationen über die Zeit konstant zu halten. Bei der Einführung neuer Produkte steigt der Finanzierungsbedarf: Der Zeitpunkt der Aufnahme neuer Bankkredite korreliert positiv mit dem der Einführung neuer Produkte. Finanzierungsbeschränkungen wirken sich negativ auf die Einführung neuer Produkte aus.
JEL-Codes:O31, D22, E32
Keywords:Produktinnovationen, Konjunkturschwankungen, Konjunkturtest
Research group:Industrial, Innovation and International Economics
Language:German

Product Launches of Austrian Enterprises Over the Business Cycle
This article presents for the first time the data on product launches by companies in the Austrian manufacturing industry collected in the WIFO-Konjunkturtest. The analysis shows how companies adapt their products launches over the business cycle. The probability of introducing new products to the market is procyclical and the number of introduced products fluctuates countercyclically. Nevertheless, the results also show that companies are trying to keep their spending on new products constant over time. With the introduction of new products, the financing needs increase, new bank loans correlate positively with product launches. If bank lending becomes more restrictive during economic downturns, the resulting financing restrictions have a negative effect on the introduction of new products.

Contact persons

 

apl. Prof. Dr. Hans Pitlik

Function: Senior Economist, Editor-in-chief WIFO-Monatsberichte and WIFO Reports on Austria

Tatjana Weber

Activities: Publications, website, subscriptions

Tamara Fellinger

Activities: Publications, website, subscriptions