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Ina Meyer (Project co-ordinator), Energieverbrauchspfade für Österreich bis 2030 und 2050: Sozioökonomische Rahmenbedingungen und Treiber

Completed research studies
Das Projekt definiert mögliche Energieverbrauchs- und Energieerzeugungsszenarien für Österreich von 2012 bis 2030 und 2050. Dabei werden einige entscheidende sozioökonomische sowie klima- und energiepolitische Themenkomplexe definiert, auf die der Energieverbrauch in Österreich sensitiv reagiert. Diese Szenarien werden dann mit dem DYNK-Modell (Dynamic New Keynesian Model) des WIFO, das das Energiesystem und die Emissionen detailliert darstellt, quantitativ analysiert. Folgende Bereiche und Themen stehen im Mittelpunkt der Analyse: energieintensive Industrie (CO2-Vermeidung, Energiepreise und Wettbewerbsfähigkeit), sonstige Industrie (Energieeffizienz), Energiesektor (CO2-Vermeidung, Energieeffizienz), Güterverkehr (Technologieentwicklung) und Carbon Leakage vs. importierte Emissionen aufgrund ausländischer Nachfrage.
 
Commissioned by: Federal Ministry of Economy, Family and Youth
Study by: Austrian Institute of Economic Research
Closed:2017
Research group:Environment, Agriculture and Energy
Language:German

Austrian Energy Consumption Paths 2030/2050. Socio-economic Conditions and Drivers

The project defines possible paths of energy consumption and production in Austria from 2012 to 2030 and 2050. In a first step, socio-economic issues as well as climate and energy policy issues are defined, which are seen as sensitive drivers of energy consumption in Austria. These scenarios (including energy supply and emissions) are quantified by applying the DYNK (Dynamic New Keynesian) model of WIFO, which has a focus on integrating the energy system and emissions into the economic system. The following sectors and critical issues receive specific consideration: energy intensive industry (energy prices and competitiveness, CO2 capture), other industry (energy efficiency), energy sector (CO2 capture, energy efficiency), freight transport (technological progress), and "carbon leakage" vs. imported emissions from foreign demand.

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