Wie lassen sich Cyber-Risiken quantifizieren?

04.06.2021

WIFO Research Seminar mit Rainer Böhme (Universität Innsbruck)

Wie viel Schaden entsteht durch Cyber-Angriffe, welche Sicherheitsmaßnahmen reduzieren diese effektiv und haben sich diese Antworten im Laufe der Zeit verändert? Darüber sprach Rainer Böhme von der Universität Innsbruck am 31. Mai 2021 im WIFO Research Seminar.

Das Paper zum Vortrag steht Ihnen hier zur Verfügung.

Weitere Informationen über Rainer Böhme finden Sie hier.

Hier ein Videovortrag von Rainer Böhmes Koautor Daniel W. Woods:

Rainer Böhme (Universität Innsbruck)
WIFO Research Seminar, Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung, Wien, 31.05.2021 13:30
Veranstalter: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Research question(s): How much harm results from cyber incidents? − Which security interventions effectively reduce harm? − Have these answers changed over time? • Approach: Systematization of the empirical literature in several disciplines • Data: Stock markets, financial disclosures, insurance claims, news reports (breach disclosures), technical measurements, survey responses • Main result(s): Studies disagree on the harm resulting from cyber incidents − Omitted variables and sampling biases cast doubt on many results − Indicators of exposure explain more variance than indicators of preventive security − Very little is known about systemic cyber risk Policy implication(s): The market can handle individual cyber losses, but externalities creating systemic cyber risk require policy attention. Statistical institutes should extend the collection of cyber risk indicators on a representative basis.

Mag. Dr. Agnes Kügler, MSc

Forschungsgruppe: Industrie-, Innovations- und internationale Ökonomie