Using a highly stylized dynamic microsimulation model, we project the labor force of the United States up to the year 2060
and contrast these projections with projections for Germany to assess differential effects on outcomes. The projections are
consistent with the US Census Bureau's and Eurostat's demographic projections. Our modeling approach allows to show and quantify
how policy changes the future size of the labor force, which we assess with a series of what-if scenarios. Both the USA and
Germany are expected to undergo demographic aging, but their demographic fundamentals differ starkly. This has strong implications
for their labor force developments. According to our microsimulation, the US labor force will, despite population aging, increase
by 16.2 percent in the age groups 15 to 74 (corresponding to 25.2 million workers) between 2020 and 2060, while Germany will
experience a decline by 10.7 percent (4.4 million workers). In these baseline projections, improvements in the education structure
will add about two million persons to the US labor force and about half a million persons to the German labor force by 2060.
In the what-if scenarios, we examine the implications of improvements in the educational structure of the population and of
policies which address the health impediments for labor force participation. Of the educational scenarios that we evaluate,
increasing the number of persons who achieve more than lower education has the strongest positive impact on labor force participation,
relative to the number of additional years of schooling implied by the various scenarios. Shifting people from intermediate
to higher education levels also increases labor force participation in higher age groups, however, this is partially offset
by lock in effects at younger ages. Our projections highlight that improvements in the labor market integration of people
with health limitations provide a particularly promising avenue to increase labor force participation rates and thus help
to address the challenges posed by demographic aging. If the health gap in participation rates in the United States were similar
to that currently observed in Sweden, the labor force in 2060 would be larger by about 14.9 million persons.
Many countries have reduced the generosity of sickness and disability programs while making them more activating – yet few
studies have examined how employment rates have subsequently changed. We present estimates of how employment rates of older
workers with poor health in 13 high-income countries changed 2004-7 to 2012-15 using HRS/SHARE/ELSA data. We find that those
in poor health in the USA have experienced a unique deterioration: they have not only seen a widening gap to the employment
rates of those with good health, but their employment rates fell per se. We find only for Sweden (and possibly England) signs
that the health employment gap shrank, with rising employment but stable gaps elsewhere. We then examine possible explanations
for the development in the USA: we find no evidence it links to labour market trends, but possible links to the USA's lack
of disability benefit reform and wider economic trends.
Gesundheit ist in der Gesellschaft nicht gleich verteilt: Ärmere und sozial benachteiligte Menschen haben einen schlechteren
Gesundheitszustand und eine niedrigere Lebenserwartung als Mitglieder der oberen gesellschaftlichen Schichten. Das zeigt sich
auch in Wien: Frauen und Männer in Nobelbezirken wie Innere Stadt und Döbling leben im Durchschnitt zwei bis drei Jahre länger
als jene in einkommensschwachen Bezirken wie Simmering und Favoriten. Der Zusammenhang zwischen Gesundheit und sozialer Ungleichheit
ist allerdings vielschichtig.
Die Ereignisse seit dem Ausbruch der Großen Rezession haben gezeigt, dass die soziale Dimension der EU eine entscheidende
Bedeutung für die Stabilität und politische Legitimation der EU einnimmt. Der vorliegende Beitrag untersucht die Rolle und
das Potential der sozialinvestiven Perspektive auf den Wohlfahrtsstaat für die Weiterentwicklung des europäischen Integrationsprojekts.
Dazu werden in einem ersten Schritt die Kerngedanken dieses sozialpolitischen Ansatzes erläutert und ihre Bedeutung mit Blick
auf die EU und insbesondere auf die Währungsunion beleuchtet. In einem zweiten Schritt wird analysiert, in welcher Form und
in welchem Ausmaß der sozialinvestive Ansatz im politischen Prozess der EU verankert ist, wobei der Fokus auf den jüngsten
Entwicklungen und Initiativen liegt.
in: Altenburg Friedrich, Anna Faustmann, Thomas Pfeffer, Isabella Skrivanek (Eds.), Migration und Globalisierung in Zeiten des Umbruchs. Festschrift für Gudrun Biffl
Internationale Migration stellt den Wohlfahrtsstaat vor große Herausforderungen. Um diese Herausforderungen zu bewältigen,
bedarf es einer stärkeren Ausrichtung auf präventive, sozialinvestive Eingriffe und auf langfristige Ziele. Bei der Gestaltung
des sozialpolitischen Instrumentariums ist eine Lebenslaufperspektive notwendig, um gezielt auf Zusammenhänge und Übergänge
zwischen Lebensphasen einzugehen. Zentrale Hebel einer solchen sozialinvestiven Ausrichtung des Wohlfahrtsstaats sind Investitionen
in Bildung und Humankapital, Unterstützung bei der Aktivierung und Integration in den Arbeitsmarkt in allen Lebenslagen sowie
die Förderung von Chancengerechtigkeit bereits in frühen Lebensphasen. Im Laufe der Jahrzehnte baute Österreich vor allem
in Bezug auf die berufliche und gesellschaftliche Eingliederung von Migranten und Migrantinnen und ihrer Nachkommen große
Defizite auf. Versäumnisse auf politischer Ebene überlagerten sich mit unterschiedlichen Einwanderungswellen und stets neuen
Herausforderungen. In der jüngsten Vergangenheit fand in der österreichischen Migrationspolitik eine Stärkung der integrationspolitischen
Dimension statt, die auch von Entwicklungen auf EU-Ebene gefördert wurde. Die Integration von Migranten und Migrantinnen wird
aber auch in der absehbaren Zukunft ein schwieriger Prüfstein für die sozialinvestive Weiterentwicklung des Wohlfahrtsstaats
bleiben.