Die im Rahmen des WIFO-Konjunkturtests erhobenen Daten zu Produkteinführungen von Unternehmen in der österreichischen Sachgütererzeugung,
die hier erstmals präsentiert werden, erlauben eine Analyse der Anpassung des Unternehmensverhaltens bei der Einführung neuer
Produkte an die Konjunkturlage. Demnach schwankt die Wahrscheinlichkeit, neue Produkte auf dem Markt einzuführen, prozyklisch
und die Zahl der eingeführten Produkte antizyklisch. Unternehmen versuchen, ihre Aufwendungen für Produktinnovationen über
die Zeit konstant zu halten. Bei der Einführung neuer Produkte steigt der Finanzierungsbedarf: Der Zeitpunkt der Aufnahme
neuer Bankkredite korreliert positiv mit dem der Einführung neuer Produkte. Finanzierungsbeschränkungen wirken sich negativ
auf die Einführung neuer Produkte aus.
Forschungsbereich:Industrie-, Innovations- und internationale Ökonomie
Sprache:Deutsch
Product Launches of Austrian Enterprises Over the Business Cycle
This article presents for the first time the data on product launches by companies in the Austrian manufacturing industry
collected in the WIFO-Konjunkturtest. The analysis shows how companies adapt their products launches over the business cycle.
The probability of introducing new products to the market is procyclical and the number of introduced products fluctuates
countercyclically. Nevertheless, the results also show that companies are trying to keep their spending on new products constant
over time. With the introduction of new products, the financing needs increase, new bank loans correlate positively with product
launches. If bank lending becomes more restrictive during economic downturns, the resulting financing restrictions have a
negative effect on the introduction of new products.