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WIFO-Publikationen: Markus Leibrecht (7 Treffer)

WIFO Working Papers, 2018, (564), 43 Seiten
Online seit: 18.05.2018 0:00
While trust in the business sector is crucial for well-functioning markets, there is surprisingly little empirical work on its sources. Available research recognises social trust as a major force explaining confidence in political institutions. Regulation is frequently advocated to foster trust in companies as it is supposed to reduce scope for opportunistic behaviour. Based on individual level data from World Values Survey, European Values Studies and economic regulation data from the Economic Freedom of the World project the paper empirically investigates joint effects of social trust, intensity and quality of regulation on public trust in major companies. Our findings suggest that it is not the intensity of economic regulation per se which matters for trust in companies but that the impartiality with which rules are enforced is decisive, even when we control for social trust. Trust in business can be facilitated by an implicit guarantee of governments to fair and impartial treatment.
It is frequently claimed that high levels of generalised trust are conducive for economic reforms. In contrast, the "traditional view" on institutional and political constraints on the executive (IPCE) postulates that high IPCE tend to paralyse the decision-making process, thus blocking required policy changes. By stressing credibility issues of economic reforms and transaction cost for special interest groups, a more positive view however sees IPCE as potentially conducive to reforms. This paper empirically explores the significance of these claims for the case of economic deregulation. In particular, it elaborates on the hypotheses that IPCE do not impact on economic reforms in an environment of high generalised trust and that the positive impact of trust increases with the extent of IPCE. The results provide evidence in favour of the traditional view on IPCE. However, it is also shown that IPCE are an obstacle for economic policy liberalisation only in relatively low trusting environments. In contrast, a robust positive correlation of generalised trust with the extent of economic deregulation is isolated, and trust unfolds a particular strength with increasing levels of IPCE.
WIFO-Monatsberichte, 2014, 87(8), S.555-567
Online seit: 19.08.2014 0:00
 
Die Wirkung grundlegender ökonomischer und politischer Institutionen auf verschiedene Aspekte der gesamtwirtschaftlichen Performance findet seit Jahrzehnten wirtschafts- und sozialwissenschaftliches Forschungsinteresse. Eine zentrale Fragestellung ist, ob und wieweit ein Zusammenhang zwischen "sozialpartnerschaftlicher Intensität" von Lohnverhandlungssystemen und wichtigen makropolitischen Zielvariablen wie Wirtschaftswachstum, Arbeitslosigkeit, Beschäftigung und Einkommensverteilung besteht. Wie die Analyse eines Samples von 16 europäischen Ländern im Zeitraum 1990/2012 zeigt, weisen Volkswirtschaften mit hoher sozialpartnerschaftlicher Intensität eine überdurchschnittliche makroökonomische Performance auf. Dies gilt auch für die Zeit seit dem Ausbruch der Finanzmarkt- und Wirtschaftskrise.
Monographien, März 2014, 84 Seiten
Unter Mitarbeit von Thomas Leoni
Auftraggeber: Wirtschaftskammer Österreich
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Online seit: 09.07.2014 0:00
 
Entwicklung und Niveau wesentlicher makroökonomischer Kennzahlen unterscheiden sich zwischen den Ländern und über die Zeit. Die Studie befasst sich mit der Frage, ob beobachtbare Unterschiede zwischen den Lohnverhandlungssystemen dafür mitbestimmend sind. Der Vergleich umfasst die Länder Österreich, Belgien, Dänemark, Deutschland, Finnland, Frankreich, Griechenland, Irland, Italien, Niederlande, Norwegen, Portugal, Schweden, Schweiz, Spanien und Großbritannien für den Zeitraum 1990/2012. Zur Operationalisierung der makroökonomischen Performance dienen die Größen Wachstum des realen Bruttoinlandsproduktes, Arbeitslosigkeit, Beschäftigung, Einkommensverteilung und Löhne. Wie die theoretische und empirische Literatur zeigt, münden koordinierte, sozialpartnerschaftlich organisierte Systeme tendenziell in einer besseren makroökonomischen Performance. Eine deskriptive Analyse auf Basis aktueller Daten bestätigt diese Schlussfolgerung. Insbesondere die Entwicklung der Löhne und der Niedriglohnbeschäftigung divergiert aber zwischen Ländern mit sozialpartnerschaftlich organisierten Lohnverhandlungen erheblich.
After the slump in economic growth between late 2012 and the middle of 2013, the Austrian economy is expected to follow a moderate upward trend, with GDP growth averaging 1.8 percent p.a. over the period 2014-2018. Private consumption in particular will remain subdued, as private households seem inclined to further increase their savings. While the gradual pace of expansion will lead to more jobs (2014-2018 +0.8 percent p.a.), unemployment is unlikely to decline significantly, given the parallel increase in both domestic and foreign labour supply. From a peak of 7.9 percent (as defined by the public employment service) in 2015, the unemployment rate is projected to decline only slightly to 7.7 percent by the forecast horizon. Inflationary pressure remains weak over the medium term, with headline inflation anticipated at an average 1.9 percent. A balanced general government budget (in structural terms as well as in accordance to the "Maastricht" definition) will not be achieved by the structural consolidation scenario underlying the forecast (€ 2 billion as from 2014 and a further € 1 billion from 2015 onwards).
Verhaltenes Wirtschaftswachstum, hohe Arbeitslosigkeit und Budgetkonsolidierung prägen Wirtschaftsentwicklung. Mittelfristige Prognose der österreichischen Wirtschaft bis 2018 (Subdued Economic Growth, High Unemployment and Fiscal Consolidation are Characterising the Economic Outlook. Medium term Forecast for the Austrian Economy until 2018)
WIFO-Monatsberichte, 2014, 87(2), S.117-131
 
Nach der Wachstumsdelle von Ende 2012 bis Mitte 2013 entwickelt sich die heimische Wirtschaft mittelfristig mäßig dynamisch (2014/2018 +1,8% p. a.). Insbesondere wächst der Konsum verhalten, da die Sparneigung der privaten Haushalte weiter zunimmt. Die leichte Expansion ermöglicht zwar eine Ausweitung der Beschäftigung (2014/2018 +0,8% p. a.), diese wird aber nicht ausreichen, um die Arbeitslosigkeit deutlich zu senken, da das in- und ausländische Arbeitskräfteangebot ähnlich stark zunimmt. Die Arbeitslosenquote dürfte nach einem Höchstwert von 7,9% (gemäß AMS-Definition) im Jahr 2015 bis zum Ende des Prognose¬horizonts nur leicht auf 7,7% zurückgehen. Der Inflationsdruck bleibt mittelfristig gering, die Inflationsrate wird durchschnittlich 1,9% betragen. Ein ausgeglichener Staatshaushalt (sowohl strukturell als auch nach Maastricht-Definition) wird durch das in der Prognose unterstellte strukturelle Konsolidierungsszenario (2 Mrd. € ab 2014, zusätzlich 1 Mrd. € ab 2015) nicht erreicht.
Christian Bellak, Markus Leibrecht, Robert Stehrer
in: Special Issue on Foreign Direct Investment and Economic Policy
Empirica, 2010, 37(1), S.19-46, http://www.springer.com/10663
Using public policy instruments to attract foreign direct investment (FDI) has become standard in most countries, irrespective of their level of development, geographical location or industrial structure. Against this background the paper analyses the suitability of various public policies to attract inward FDI based on a sample of 11 countries and 10 industries from the manufacturing sector over 10 years. For this aim we derive an empirical baseline model of the determinants of inward FDI stock. From this baseline model FDI gaps – measured as the difference between the "estimated actual" inward FDI stock and the "potential" FDI stock, which could be realized if a certain "best practice policy" were carried out – are derived. Thereby the analysis focuses on business taxation, public research and development expenditures, the information and communication infrastructure endowment, labor costs as well as institutional and skill-related policies. The analysis inter alia reveals the share of each of these location factors in the total industry- and country-level FDI gap. Moreover, the analysis explores how policy advice depends on the definition of the "best practice policy".

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