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Structural Change and Regional Development

Books, journals and papers (505 hits)

This paper is the first to study the effects of hosting Olympic Games on regional economic output beyond population dynamics. For identification, runners-up in the Olympic bidding process are used to construct the counterfactual for Olympic host regions. In the short run, hosting Summer Olympics boosts regional GDP per capita by about 3 to 4 percentage points relative to the national level in the year of the event and the year before. There is also evidence for positive long-run effects, but results on the latter are not statistically robust. In contrast, Winter Olympics do not have a positive impact on host regions. If anything, they lead to a temporal decline in regional GDP per capita in the years around the event.
EU Research & Innovation Funding Schemes: Using Project-level Data for Monitoring & Evaluation (EU Research & Innovation Funding Schemes: Using Project-level Data for Monitoring & Evaluation)
Vortrag, 03.03.2021
Economic Geography Seminar
Organised by: Utrecht University
This presentation discusses the use of project-level data for monitoring and the evaluation of EU research and innovation policy. First, a new dataset of R&I-related projects co-funded by the ERDF during the Multiannual Financial Framework 2014-2020 is introduced. Second, this data is used, together with Horizon 2020 project information, to explore interlinkages between the funding schemes in terms of thematic priorities as well as beneficiaries.
in: 3rd ERSA – JRC Winter School 2021: "Smart specialisation: linking global challenges to local implementation"
Online-Veranstaltung
Organised by: European Regional Science Association – European Commission, Joint Research Centre
Ali Alsamawi, Oliver Fritz (WIFO), Norihiko Yamano
in: Mauro Ferrante, Oliver Fritz, Özge Öner, Regional Science Perspectives on Tourism and Hospitality
Book chapters, contributions to collected volumes, Springer International Publishing, Basel, 2021, pp.211-232, https://www.springer.com/gp/book/9783030612733
Books, Springer International Publishing, Basel, 2021, 512 pages, https://www.springer.com/gp/book/9783030612733
Vortrag, 04.11.2020
Organised by: Chamber of Labour: Vienna
Um eine Landkarte der (De-)Karbonisierung der österreichischen Wirtschaft zu erstellen, werden zum einen die wichtigsten gewerblichen Emittenten (die vom EU-Emissionshandelssystem EU-EHS erfasst sind) verortet, zum anderen ein kleinräumiges Input-Output-Modell (159 Wirtschaftssektoren nach 94 Bezirken) mit Schwerpunkt "Emissionen" zusammengestellt. Mit dieser Datenbasis wird eine prototypische Anwendung dargestellt: Die Bestrebungen zur Senkung der Treibhausgasemissionen werden die Nachfrage nach Kfz wahrscheinlich verringern, sicher aber von konventionellen Antrieben zu alternativen, emissionsärmeren (oder emissionsfreien) Antriebssystemen verlagern. Österreich weist eine bedeutende Zulieferindustrie zur Herstellung konventioneller Kfz auf. Die Anwendung demonstriert die regionale (und sektorale) Betroffenheit einer solchen Umstellung, aber auch die Chancen, die sich dadurch ergeben. Die Anwendung zeigt aber auch einen regionalen Mismatch zwischen Chancen und Risiken: Die potentiellen Chancen könnten regional anders verteilt sein als die möglichen Verluste.
This non-technical article promotes the use of project-level data for monitoring and the evaluation of EU research and innovation policy. First, a new dataset of R&I-related projects co-funded by the ERDF during the multi-annual financial framework 2014-2020 is introduced. Second, this data is used, together with Horizon 2020 project information, in order to explore interlinkages between the funding schemes in terms of thematic priorities as well as beneficiaries. On average, 15 percent of ERDF projects could be identified as being carried out by a beneficiary that also receives funds from the Horizon 2020 programme.
Oliver Fritz, Ulrike Pröbstl-Haider, Kathrin Ginner
in: Ulrike Pröbstl-Haider, Dagmar Lund-Durlacher, Marc Olefs, Franz Prettenthaler, Tourismus und Klimawandel
Book chapters, contributions to collected volumes, Springer Spektrum, Berlin, November 2020, pp.179-191
Österreich weist einen bedeutenden Automobilsektor auf. Im Zuge der Dekarbonisierungsmaßnahmen zur Erreichung der Klimaziele werden konventionelle Kfz von zwei Seiten bedrängt: Sowohl ihre Herstellung wie auch ihr Betrieb sind mit beträchtlichen Emissionen verbunden. Alternative Antriebe könnten die Gesamtemissionen von Fahrzeugen senken helfen. Eine aktuelle WIFO-Studie geht der Frage nach, ob Österreich das Potential hat, auch bei alternativen Antriebssystemen eine Rolle zu spielen – und welche Probleme bei einem Technologiewechsel auftreten könnten.
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