In der oberösterreichischen Regionalwirtschaft nimmt der Tourismus eine bedeutende Stellung ein: Laut dem von Statistik Austria
und WIFO entwickelten regionalen Tourismus-Satellitenkonto für Oberösterreich wurden im Jahr 2011 für Urlaubs- und Geschäftsreisen,
Verwandten- und Bekanntenbesuche sowie Aufenthalte in Wochenendhäusern und Zweitwohnungen insgesamt 3,19 Mrd. € (+5,7%) ausgegeben.
Davon entfielen 72,7% auf inländische und 26,9% auf ausländische Reisende sowie 0,4% auf die Ausgaben im Zuge von Aufenthalten
in Wochenendhäusern bzw. an Zweitwohnsitzen. Die direkten Wertschöpfungseffekte des Tourismus in Oberösterreich erreichten
ein Volumen von 1,58 Mrd. € (+6,0%), was rein rechnerisch einem Anteil am Bruttoregionalprodukt von 3,1% entspricht. Der Beitrag
der direkten und indirekten Wertschöpfung des Tourismus zur oberösterreichischen Gesamtwirtschaft betrug 2011 5,5%.
Research group:Regional Economics and Spatial Analysis
Language:German
A Tourism Satellite Account for Upper Austria. Economic Correlations, Methods and Key Results for 2011
Tourism is important for the Upper Austrian regional economy: according to the regional tourism satellite account for Upper
Austria developed by Statistics Austria and WIFO, expenditures on holiday and business trips, visits with relatives and friends
and stays at weekend houses and second homes amounted to altogether € 3.19 billion (+5.7 percent) in 2011. Of this sum, 72.7
percent was spent by domestic travellers and 26.9 percent by foreign travellers. The remaining 0.4 percent was spent on stays
in weekend houses and second homes. The direct value-added effects of tourism in Upper Austria amounted to € 1.58 billion
(+6.0 percent), corresponding to 3.1 percent of the gross regional product. In terms of direct and indirect value added, tourism
contributed 5.5 percent to the overall economy in Upper Austria in 2011.