Der Tourismus spielt in der oberösterreichischen Volkswirtschaft eine bedeutende Rolle: Laut dem von Statistik Austria und
WIFO entwickelten regionalen Tourismus-Satellitenkonto für Oberösterreich erreichten die Gesamtausgaben für Urlaubs- und Geschäftsreisen,
Verwandten- und Bekanntenbesuche sowie für Aufenthalte in Wochenendhäusern und Zweitwohnungen 2008 3,18 Mrd. € (+7,7%). Davon
entfielen 74,4% auf inländische und 25,2% auf ausländische Reisende sowie 0,4% auf die Ausgaben der inländischen Reisenden
im Zuge von Aufenthalten in Wochenendhäusern bzw. an Zweitwohnsitzen. Das Volumen der direkten Wertschöpfungseffekte des Tourismus
betrug in Oberösterreich 1,50 Mrd. € (+6,3%); dies entspricht rein rechnerisch einem Anteil am Bruttoregionalprodukt von 3,2%.
Der Beitrag der direkten und indirekten Wertschöpfung des Tourismus zur oberösterreichischen Gesamtwirtschaft erreichte 2008
auf Basis der Input-Output-Tabelle 2005 6,3%.
Research group:Regional Economics and Spatial Analysis
Language:German
A Tourism Satellite Account for Upper Austria. Economic Links, Methods and Key Results for 2008
Tourism is a big factor in the economy of Upper Austria: According to the regional tourism satellite account computed for
Upper Austria by Statistics Austria and WIFO, total spending on holiday and business trips, visits to relatives and friends
and stays at weekend and second homes amounted to € 3.18 billion in 2008, a plus of 7.7 percent. Of this sum, 74.4 percent
were spent by domestic travellers, 25.2 percent by foreigners and 0.4 percent by domestic travellers for stays in weekend
and second homes. Tourism directly added € 1.50 billion (+6.3 percent) to output in Upper Austria, which in mathematical terms
corresponds to 3.2 percent of the gross regional product. Based on the input-output table for 2005, the value directly and
indirectly added by tourism to the Upper Austrian economy was 6.3 percent in 2008.
The study is not available from WIFO, it may be purchased from the commissioning body.