Um eine Landkarte der (De-)Karbonisierung der österreichischen Wirtschaft zu erstellen, werden zum einen die wichtigsten gewerblichen
Emittenten (die vom EU-Emissionshandelssystem EU-EHS erfasst sind) verortet, zum anderen ein kleinräumiges Input-Output- Modell
(159 Wirtschaftsbereiche nach 94 Bezirken) mit Schwerpunkt "Emissionen" zusammengestellt. Mit dieser Datenbasis wird eine
prototypische Anwendung dargestellt: Die Bestrebungen zur Senkung der Treibhausgasemissionen werden die Nachfrage nach Kfz
wahrscheinlich verringern, sicher aber von konventionellen Antrieben zu alternativen, emissionsärmeren (oder emissionsfreien)
Antriebssystemen verlagern. Österreich weist eine bedeutende Zulieferindustrie zur Herstellung konventioneller Kfz auf. Die
Anwendung demonstriert die regionale (und sektorale) Betroffenheit einer solchen Umstellung, aber auch die Chancen, die sich
dadurch ergeben. Die Anwendung zeigt aber auch einen regionalen Mismatch zwischen Chancen und Risiken: Die potentiellen Chancen
könnten regional anders verteilt sein als die möglichen Verluste.
JEL-Codes:C67, Q32, Q52
Keywords:TP_GrueneTransformation
Research group:Industrial, Innovation and International Economics – Regional Economics and Spatial Analysis – Climate, Environmental and Resource Economics
Language:German
A (De-)Carbonisation Map for Austrian Manufacturing
In order to create a "map of (de-)carbonisation" of the Austrian economy, we aim at locating the main industrial emitters
(covered by the EU-ETS) and at compiling a small-scale input-output model (covering 159 industries at the level of 94 districts)
focusing on emissions. Building upon this database, a prototype application is presented: efforts to reduce greenhouse gas
emissions are likely to lead to a decrease in demand for motor vehicles but will certainly lead to a shift away from conventional
motor vehicles and towards alternative, lower-emission (or zero-emission) propulsion systems. Austria has a significant (supply)
industry for conventional motor vehicles. The application demonstrates the regional (and sectoral) impact of such a shift,
but also the opportunities it could bring about. However, the simulation also shows a regional mismatch between opportunities
and risks: the potential winners will likely be located in different regions than the possible losers.