Economic Consequences of School Closure

09.11.2020

WIFO Research Brief by Julia Bock-Schappelwein and Ulrike Famira-Mühlberger

There is profound empirical evidence of the positive effect of school attendance and acquired skills on individual and social well-being. School closures over several weeks have proven to have negative effects on the later labour market success of the children concerned.

Macroeconomically, education is the most important determinant for the development of economic growth and thus for the long-term prosperity of a society, since education is an investment in the knowledge and skills of the population. Thus, there is very much at stake for the education policy in the COVID-19 crisis – at the individual level, but also at the level of society as a whole.
 

Publications

WIFO Research Briefs, 2020, (18), 8 pages
Commissioned by: Federal Ministry of Education, Science and Research
Online since: 09.11.2020 0:00
Es gibt profunde empirische Evidenz über den positiven Effekt von Schulbesuch und erlernten Kompetenzen auf den individuellen und gesellschaftlichen Wohlstand. Schulschließungen über mehrere Wochen haben nachweislich negative Effekte auf den späteren Arbeitsmarkterfolg der betroffenen Kinder. Makroökonomisch ist Bildung die wesentlichste Determinante für die Entwicklung des Wirtschaftswachstums und damit für die langfristige Prosperität einer Gesellschaft, da Bildung eine Investition in Wissen und Fähigkeiten der Bevölkerung ist. Für die Bildungspolitik in der COVID-19-Krise steht also sehr viel auf dem Spiel – auf individueller, aber auch auf gesamtgesellschaftlicher Ebene.
Rückfragen an

Mag. Julia Bock-Schappelwein

Research groups: Labour Economics, Income and Social Security

Priv.-Doz. Dr. Ulrike Famira-Mühlberger, PhD

Research groups: Labour Economics, Income and Social Security
© Kelly Sikkema/Unsplash
© Kelly Sikkema/Unsplash