Climate Counterproductive Subsidies in Austria

21.12.2022

Average Annual Volume in Recent Years Between 4.1 and 5.7 Billion €

A recent WIFO study examines which subsidies with negative climate effects are in place in Austria. On average in recent years, the volume of climate counterproductive subsidies in Austria has ranged from 4.1 to 5.7 billion €.

Discussions on the identification and reform of subsidies with negative climate impacts have been going on for decades at the (international) policy level and in the scientific community. Such subsidies counteract climate protection efforts, contradict the polluter-pays principle, and reinforce market distortions and the carbon lock-in.

Based on a literature review of international studies, the paper summarises the results of a comprehensive bottom-up analysis of direct subsidies and fiscal measures (indirect subsidies) that are granted on the federal level. The focus is put on the areas of energy generation and use, transport, and agriculture. The analysis on the one hand considers the legal foundations and original motivations for the subsidies and on the other hand quantifies the respective subsidy volumes and identifies the beneficiary groups.

In addition to the quantification of subsidy volumes related to the mainly indirect subsidies (e.g., commuter allowance, energy tax exemptions and reductions), relevant regulatory framework conditions that have a subsidy character (e.g., parking space obligations) are examined. Considering the environmental effectiveness, economic criteria (like distributional impacts) and potential legal constraints reform suggestions are developed for the selected support measures.

 

Publications

Daniela Kletzan-Slamanig, Angela Köppl, Franz Sinabell (WIFO), Sabine Kirchmayr, Stella Müller, Alexander Rimböck, Thomas Voit (University of Vienna), Martino Heher, Reinhard Schanda (Sattler & Schanda Rechtsanwälte)
Analyse klimakontraproduktiver Subventionen in Österreich (Analysis of Climate Counterproductive Subsidies in Austria)
Studies, December 2022, 217 pages
Commissioned by: Federal Ministry of Climate Action, Environment, Energy, Mobility, Innovation and Technology
Study by: Austrian Institute of Economic Research
Online since: 21.12.2022 10:00
 
Seit Jahrzehnten wird auf (internationaler) politischer Ebene und in der Wissenschaft über die Identifizierung und Reform von Subventionen mit negativen Klimaauswirkungen diskutiert. Solche Subventionen konterkarieren Klimaschutzbemühungen, widersprechen dem Verursacherprinzip und verstärken Marktverzerrungen und den "Carbon Lock-in". Die vorliegende Studie untersucht, welche Subventionen mit negativen Klimaeffekten es in Österreich gibt. Basierend auf einer Literaturrecherche internationaler Studien fasst das Papier die Ergebnisse einer umfassenden Bottom-up-Analyse von direkten Subventionen und fiskalischen Maßnahmen (indirekte Subventionen), die auf Bundesebene gewährt werden, zusammen. Der Fokus liegt dabei auf den Bereichen Energieerzeugung und -nutzung, Verkehr und Landwirtschaft. Die Analyse berücksichtigt zum einen die rechtlichen Grundlagen und ursprünglichen Beweggründe für die Subventionen, zum anderen werden die jeweiligen Subventionsvolumina quantifiziert und die begünstigten Gruppen identifiziert. Neben der Quantifizierung des Subventionsvolumens bei den überwiegend indirekten Subventionen (z. B. Pendlerpauschale, Energiesteuerbefreiungen und -ermäßigungen) werden auch relevante regulatorische Rahmenbedingungen mit Subventionscharakter (z. B. Stellplatzverpflichtungen) untersucht. Unter Berücksichtigung der Umwelteffektivität, ökonomischer Kriterien (wie Verteilungswirkungen) und möglicher rechtlicher Restriktionen werden Reformvorschläge für die ausgewählten Fördermaßnahmen entwickelt.
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Mag. Daniela Kletzan-Slamanig

Research groups: Environment, Agriculture and Energy
© Engin Akyurt/Unsplash
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