Mit einem Anteil am Endenergieverbrauch von 29% liegt der Verkehr fast gleichauf mit der gesamten Sachgüterproduktion. In
den letzten Jahrzehnten wuchs die Nutzung der energieintensivsten Verkehrsträger – Luftfahrt, Straßentransport und motorisierter
Individualverkehr – am stärksten und prägte räumliche Siedlungs- und Produktionsstrukturen sowie Konsumgewohnheiten. Auch
eine anhaltend deutliche Energieverteuerung durch eine zunehmende Erdölverknappung wird den Einsatz dieser Verkehrsmittel
kaum einschränken. Allerdings besteht ein großes Potential zur Steigerung ihrer Energieeffizienz.
Forschungsbereich:Regionalökonomie und räumliche Analyse
Sprache:Deutsch
Long-term Effects of Rising Energy Prices on Traffic
With oil supplies limited and demand growing, oil prices are likely to continue to rise in the long term. This will affect
notably motor vehicle traffic and aviation, with their fuel consumption accounting for around 70 percent of the overall consumption
of mineral oil products. Previous price surges have not had a lasting effect on longer-term traffic developments. Although
the import price of crude oil has risen at three times the pace of the consumer price index since 1970, nominal freight haulage
prices have been on a downward trend since the beginning of the 1980s, thanks to improvements in productivity. Traffic by
carriers with the highest specific energy consumption – airlines, private motor vehicles and freight trucks – has increased
much more strongly than rail and bus traffic.