Österreichs Wirtschaft vorbereitet für die Teilnahme an der WWU. Mittelfristige Prognose der österreichischen Wirtschaft bis
zum Jahr 2002 (Austrian Economy Prepared for EMU. Medium-term Projection for the Austrian Economy until 2002)
Im Zeitraum 1997/2002 wird das österreichische Bruttoinlandsprodukt real um durchschnittlich 2¾% pro Jahr zunehmen. Dank der
gestärkten außenwirtschaftlichen Wettbewerbsposition werden sich die Exporte weiterhin dynamisch entwickeln, und die Außenwirtschaft
dürfte einen positiven Beitrag zum Wachstum liefern. Die inländische Nachfrage wird im Prognosezeitraum vom kräftiger wachsenden
privaten Konsum getragen (durchschnittlich +2% real pro Jahr). Mit der Entwicklung der verfügbaren Realeinkommen der privaten
Haushalte wird sich die Sparquote wieder ihrem längerfristigen Gleichgewichtswert nähern. Die Bruttoanlageinvestitionen werden
bis 2002 etwa doppelt so rasch steigen wie im Zeitraum 1991/1997; die Dynamik geht dabei von den Ausrüstungsinvestitionen
und nicht von den Bauinvestitionen aus. Infolge der Produktionssteigerung und der Auswirkungen der Maßnahmen gemäß dem Nationalen
Aktionsplan für Beschäftigung könnte die Beschäftigung ausgeweitet werden, und die Arbeitslosenquote bis zum Ende der Prognoseperiode
leicht zurückgehen.
Keywords:Mittelfristprognose Oesterreich
Forschungsbereich:Industrie-, Innovations- und internationale Ökonomie – Makroökonomie und öffentliche Finanzen – Arbeitsmarktökonomie, Einkommen und soziale Sicherheit
Sprache:Deutsch
Austrian Economy Prepared for EMU. Medium-term Projection for the Austrian Economy until 2002
A stronger international competitive position and brisk domestic demand will have a positive impact on the Austrian economy
in the next years. Assuming that the international financial crisis will be temporary in its detrimental effect and that the
public budget consolidation policy will continue, there are no obstacles to the achievement of stable growth. In 1997-2002,
GDP will grow by 2.75 percent p.a. on average, which is slightly above the EU average rate. Growth of the Austrian economy
has accelerated since 1996. The dynamic development is likely to be temporarily stayed by the effects of turbulences on the
international financial markets. After a slight slowdown in 1999, total economic production will once again expand strongly.
As a result of production expansion and measures under the National Action Plan for Employment, some 100,000 additional jobs
could be created in the projection period. Unemployment should decline by about 1 percentage point (from 7.2 percent to 6.2
percent of the dependently employed in line with the traditional definition; from 4.4 percent to 3.7 percent in accordance
with the EU definition). The external sector will make a positive contribution to growth of 0.25 percent of GDP on average.
Improved terms of trade and an upswing of the domestic tourism industry will provide for a noticeable reduction of the current
account deficit over the next years. In the projection period domestic demand is supported by strong and steadily growing
private consumption (+2 percent p.a. in real terms on average). Consumer confidence has improved. As a consequence of the
growth of disposable real income of private households, the personal savings ratio will gradually be returned to its long-term
equilibrium value. At an average growth of 4 percent p.a., gross fixed capital formation up to 2002 will rise at double the
pace of 1991-1997. Plant and equipment expenditure will develop more dynamically, while building investments will grow moderately
as a consequence of the redimensioning process in residential housing construction. Neither import prices nor unit labor cost
are expected to make for any upward trend of prices domestically, and sustained competitive pressure effectively restricts
price increases, so that prices will remain stable. The average rate of inflation will be 1.25 percent p.a. According to the
projection (which does not consider the plans for tax reform), budget consolidation will continue in 2000, after a hiatus
in 1999. The deficit will be less than 1.5 percent of GDP, government debt, on the other hand, will not decline below 60 percent
of GDP.