Die Wirkung der verkehrspolitischen Markteingriffe und die Höhe der staatlichen Einnahmen bzw. Ausgaben im Zuge der Eingriffe
hängen von der Stärke der Reaktionen der Marktteilnehmer ab. Abgabenerhöhungen bewirken bei unelastischer Nachfrage wohl höhere
Einnahmen für den Fiskus, die angestrebte Dämpfung der belasteten Verkehrsleistungen wird aber kaum erreicht. Um die durch
Abgaben und Subventionen angestrebte Verlagerung des Verkehrs von der Straße auf die "umweltfreundlichere" Schiene zu erreichen,
hätte demnach eine Verbilligung des Güterverkehrs auf der Bahn größere Wirkungen als Preisstützungen im öffentlichen Personenverkehr.
Abgaben auf Kraftstoffe haben kurzfristig vornehmlich eine günstige fiskalische Wirkung, längerfristig fördern sie technologische
Innovationen für Antriebe mit geringerem Kraftstoffverbrauch.
Forschungsbereich:Regionalökonomie und räumliche Analyse
Sprache:Deutsch
Prices and Price Elasticities in the Transport Sector
No statistical records are kept in Austria of typical prices for transport services such as they are formed in the short term
due to supply-demand relationships. Long-term price developments, on the other hand, can be identified from average yields
per unit of output. Innovations in transport technology, logistics and transhipment as well as improvements in the infrastructure
produce substantial productivity gains in the transport sector. In the highly competitive road transport segment they made
for nominal price reductions which forced the railway to respond in its goods transport rates. Deregulation in air transport
cut down on monopoly rents, strengthened efforts to generate productivity gains more quickly and made freight and passenger
transport by air cheaper. It was only the toll introduced to high-priority roads and an increase in petrol prices, combined
with soaring demand, in 2005-2007 that caused road haulage prices to go up slightly. Air transport rates also shot up, driven
by higher fuel prices. Rates for public passenger land transport, on the other hand, determined chiefly by transport policy
considerations, failed to respond in any significant manner to cost increases in motorised individual transport.