Suche nach Publikationen

WIFO-Publikationen und Projektberichte(60 Treffer)

Jürgen Janger, Agnes Kügler, Andreas Reinstaller, Fabian Unterlass, Österreich 2025 – Die "Frontier" in Wissenschaft, Technologie, Innovationen und Wirtschaft. Messung und Bestimmungsfaktoren

WIFO-Monatsberichte, 2017, 90(2), S.141-151
   
Die Leistung eines Innovationssystems kann anhand der Fähigkeit, zur Frontier oder der höchsten Leistungsgrenze in verschiedenen Bereichen beizutragen, gemessen werden. Die Differenzierung in die vier Frontier-Bereiche Wissenschaft, Technologie, Innovationen und Wirtschaft ermöglicht einen Fokus der Analyse auf die Überleitung von der Wissens- und Technologieproduktion in Beschäftigung und Wertschöpfung. Die beiden Dimensionen der Innovations-Frontier – Strukturwandel in Richtung wissensintensiver Sektoren und Verbesserung der Marktpositionen in bestehenden Spezialisierungen (Upgrading) – können als strategischer Rahmen für die FTI-Politik genutzt werden. Dieser lässt sich effektiver operationalisieren als eine Orientierung an radikalen Innovationen. Eine Anwendung des Konzepts auf Österreich zeigt derzeit gegenüber führenden Innovationsländern einen Rückstand in allen Frontier-Bereichen, besonders in der Wissenschaft und hinsichtlich des Strukturwandels.
 
Online seit: 20.02.2017 0:00

Jürgen Janger, Agnes Kügler, Andreas Reinstaller, Peter Reschenhofer, Fabian Unterlass, Austria 2025 – A New Strategic Innovation Policy Framework. Addressing Structural Change and Upgrading

Projektpublikationen "Österreich 2025", Februar 2017, 39 Seiten
   
Innovation is increasingly seen as the dominant policy to address both economic and societal objectives. As a survey of the innovation policy literature in this paper shows, performance goals for innovation efforts are usually very general, framed as increasing the rate of innovation activities or as changing the direction of innovation activities towards specific societal goals. We argue that there is a middle layer missing in the hierarchy of performance goals, a layer which connects bundles of individual policies and the overarching country-wide innovation performance. Recent research suggests that the economic effects of innovation must be reflected at the sectoral level in either structural change towards knowledge-intensive sectors or upgrading within sectors towards more knowledge-intensive segments. We propose to investigate whether this way of measuring innovation outcomes – which we call the innovation frontier – is a suitable focussing device for innovation policy-making at the national or regional level. The paper outlines the conceptual basis for further more empirically oriented research.
 
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Online seit: 15.02.2017 0:00

Jürgen Janger, Agnes Kügler, Andreas Reinstaller, Fabian Unterlass, Austria 2025 – Looking Out For the Frontier(s): Towards a New Framework For Frontier Measurement in Science, Technology and Innovation

Projektpublikationen "Österreich 2025", Februar 2017, 70 Seiten
   
Several strands of the innovation and growth literature use the notion technological or innovation frontier for performance assessment of countries and for policy recommendations as a function of the distance to these frontiers. We show that these concepts and measures are not easily interchangeable due to the lack of a common definition and a consensus on how to measure different kinds of frontier. We propose a consistent framework for the measurement of the scientific, technological, innovation and economic frontier, which also takes account of the impact of global value chains on innovation indicators. This can be used as a basis for empirical validation of the different claims of the literature using the frontier concept as well as for guiding performance comparison of countries and hence policies.
 
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Online seit: 15.02.2017 0:00

Kathrin Hofmann, Jürgen Janger, Forschungsquotenziele 2020. Aktualisierung 2017

Projektberichte (in Arbeit), Jänner 2017
Die österreichische Bundesregierung hat im Rahmen der Strategie "Europa 2020" Forschungsquotenziele gesetzt: Die Forschungs- und Entwicklungsquote soll bis 2020 auf 3,76% des BIP gesteigert werden bei einem Finanzierungsanteil des öffentlichen Sektors von einem Drittel. Zusätzlich soll die Grundlagenforschungsquote auf 0,94% des BIP angehoben werden. Diese Studie berechnet einen idealtypischen Finanzierungs- und Ausgabenpfad, der die Erreichung dieser Ziele bis 2020 ermöglichen würde. Die für die Zielerreichung notwendige Finanzierung wird der vergangenen und vom Bundeshaushalt vorgegebenen künftigen Entwicklung der tatsächlichen F&E-Finanzierung gegenübergestellt. Aus dem Vergleich ergibt sich eine Finanzierungslücke zur Erreichung der Forschungsquotenziele.
 
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Auftraggeber: Rat für Forschung und Technologieentwicklung

Jürgen Janger, Torben Schubert, Petra Andries, Christian Rammer, Machteld Hoskens, The EU 2020 Innovation Indicator. A Step Forward in Measuring Innovation Outputs and Outcomes?

WIFO Working Papers, 2016, (529), 40 Seiten
In October 2013, the European Commission presented a new indicator intended to capture innovation outputs and outcomes and thereby "support policy-makers in establishing new or reinforced actions to remove bottlenecks that prevent innovators from translating ideas into products and services that can be successful on the market". This paper aims to evaluate the usefulness of the new indicator against the background of the difficulties in measuring innovation outputs and outcomes. We develop a unique conceptual framework for measuring innovation outcomes that distinguishes structural change and structural upgrading as two key dimensions in both manufacturing and services. We conclude that the new indicator is biased towards a somewhat narrowly defined "high-tech" understanding of innovation outcomes. We illustrate our framework proposing a broader set of outcome indicators capturing also structural upgrading. We find that the results for the modified indicator differ substantially for a number of countries, with potentially wide-ranging consequences for innovation and industrial policies.
 
Online seit: 08.11.2016 0:00

Harald Badinger (WU Wien), David Bailey (Aston University), Lisa de Propris (Universität Birmingham), Peter Huber, Jürgen Janger, Kurt Kratena, Hans Pitlik (WIFO), Thomas Sauer (EHA Jena), Renaud Thillaye (Policy Network), Jeroen C.J.M. van den Bergh (UAB), New Dynamics for Europe: Reaping the Benefits of Socio-ecological Transition – Part II: Model and Area Chapters. WWWforEurope Deliverable No. 12

WWWforEurope: Welfare, Wealth and Work for Europe, März 2016, 164 Seiten
The WWWforEurope research project proposes a comprehensive strategy to set Europe on a dynamic path to a socio-ecological transition. This part of the final report puts together the results of different models and presents research findings in the five areas which were inputs for part one "Synthesis". It is based on more than 160 new research papers, produced by 34 research groups cooperating in the project, but also on existing literature.
 
Mit finanzieller Unterstützung von: Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft mbH – Österreichische Austauschdienst-GesmbH
Auftraggeber: Europäische Kommission
Studie von: Projekt-Konsortium WWWforEurope

Kathrin Hranyai, Jürgen Janger, Forschungsquotenziele 2020. Aktualisierung 2015

Monographien, Februar 2016, 53 Seiten
   
Die österreichische Bundesregierung hat im Rahmen der Strategie "Europa 2020" Forschungsquotenziele gesetzt: Die Forschungs- und Entwicklungsquote soll bis 2020 auf 3,76% des BIP gesteigert werden bei einem Finanzierungsanteil des öffentlichen Sektors von einem Drittel. Zusätzlich soll die Grundlagenforschungsquote auf 0,94% des BIP angehoben werden. Diese Studie berechnet einen idealtypischen Finanzierungs- und Ausgabenpfad, der die Erreichung dieser Ziele bis 2020 ermöglichen würde. Die für die Zielerreichung notwendige Finanzierung wird der vergangenen und vom Bundeshaushalt vorgegebenen künftigen Entwicklung der tatsächlichen F&E-Finanzierung gegenübergestellt. Aus dem Vergleich ergibt sich eine Finanzierungslücke zur Erreichung der Forschungsquotenziele.
 
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Auftraggeber: Rat für Forschung und Technologieentwicklung
Online seit: 19.02.2016 9:00

David Bailey (Aston University), Lisa de Propris (Universität Birmingham), Jürgen Janger (WIFO), New Industrial Policy for More Inclusive and Sustainable Growth. WWWforEurope Policy Brief No. 9

WWWforEurope: Welfare, Wealth and Work for Europe, August 2015, 154 Seiten, http://www.foreurope.eu
The policy brief synthesises key policy findings from Area 3. The over-riding goal is to foster the transition to a new growth path for Europe, with a dynamic manufacturing and services base, greater social inclusiveness, less unemployment and higher sustainability based on excellence in clean technologies. Embarking on a growth path that leverages current technological chances, that is ecologically compatible and that delivers greater and more shared prosperity requires a vision that is able to set long-term, clear and transparent targets and to draw pathways to reach them. Businesses require certainty to take risks and create the jobs that societies and communities need to flourish and prosper. Economic growth, social inclusion and ecological ambitions are not necessarily mutually exclusive, but neither are they mutually supportive. In the New Industrial Policy that this brief presents, we see a real opportunity for developing a policy agenda that is capable of transforming some of the trade-offs into potential synergies, problems into solutions and constraints into advantages. Our research has encompassed five key questions: 1. How can we redefine competitiveness so as to encompass social and ecological objectives and to motivate a new industrial policy needed for technology shifts and inclusive, sustainable growth? 2. How do we realign innovation and industrial performance towards social and ecological objectives? 3. What is the impact of green innovation on growth, employment and social cohesion? 4. How can entrepreneurial dynamics drive smart and sustainable growth? 5. How can intangible assets and the quality of academic research act as drivers of change? This Policy Brief outlines the essential elements of the New Industrial Policy for Europe (NIPE) for a more smart, inclusive and sustainable growth.
 
Studie von: Projekt-Konsortium WWWforEurope
Mit finanzieller Unterstützung von: Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft mbH – Österreichische Austauschdienst-GesmbH
Auftraggeber: Europäische Kommission

Jürgen Janger (WIFO), Business Science Links For a New Growth Path. WWWforEurope Working Paper No. 107

WWWforEurope: Welfare, Wealth and Work for Europe, August 2015, 41 Seiten, http://www.foreurope.eu
Policies towards business science links have been driven by the concept of the entrepreneurial university, i.e., encouraging universities to directly contribute to economic development through commercialisation of their discoveries, e.g., through licensing of patents or start-ups, but also through collaborative R&D with firms. However, efforts to increase the entrepreneurship of universities have seldom targeted the first two missions of universities, research and teaching. Evidence shows that any entrepreneurship can only be as strong as the quality of research and teaching. Based on a conceptual model of universities' role in innovative activity and a review of the evidence, this paper argues that a narrow focus on linking universities with firms and society without making sure that universities' first two missions – research and teaching – work well is an ineffective approach towards increasing the contribution of universities to innovative activity, and hence to a new growth path. In particular, the role of training graduates is not stressed enough, while by far the biggest contribution of universities to innovative activities.
 
Mit finanzieller Unterstützung von: Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft mbH – Österreichische Austauschdienst-GesmbH
Auftraggeber: Europäische Kommission
Studie von: Projekt-Konsortium WWWforEurope
Login-Formular